View Single Post
Jeg har ingen skjult agenda, så jeg starter like godt innlegget med å si at jeg er kristen. Når det er sagt, må jeg fortsette med at jeg av den grunn ikke automatisk støtter Bibelselskapet sin idé om å pryde hovedstadens bybusser med bibelvers.

Som kristen tenker jeg at Bibelselskapet kanskje har Misjonsbefalingen i bakhodet når de nå ruller ut denne kampanjen. Der står det om det siste Jesus sa her på jorda, nemlig at man skulle gå ut å gjøre alle folkeslag til hans disipler. Og det er en tanke jeg stiller meg bak, men ikke nødvendigvis på den måten de gjør.

Joda, for min del foretrekker jeg heller å få en påminnelse om å elske mine fiender enn å bli mint på at jeg burde begynne å stresse med sommerkroppen. Jeg tror derimot meget få mennesker vil ta imot Jesus ved å bli forbikjørt av en buss med bibelvers på. Selv har jeg ikke vært kristen hele livet, og jeg ble det heller ikke ved å gå forbi en plakat. Jeg ble det over tid ved å være med mennesker som hadde en gudstro - og egentlig ikke fordi de fortalte så veldig mye om Jesus, men fordi jeg på egenhånd så noe ekstraordinært i livene deres som også jeg ønsket å oppleve i mitt liv. Det er slik jeg selv ønsker å spre "det glade budskapet", siden jeg tror det har mer effekt enn ved å smelle opp bibelvers på kollektivtransport.

For å avslutte disse avsnittene, synes jeg dette sitatet treffer spikeren på hodet: "Forkynn evangeliet, om nødvendig med ord." (som oftest tilskrevet Frans av Assisi).

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Majoriteten av nordmenn svarer at dei ikkje trur på gud. Så å dra opp kortet om religion i samfunnet klinger litt hult, heilt ærleg.
Vis hele sitatet...
Du har rett i at færre nordmenn enn før sier at de tror på Gud, og jeg ser du har funnet en kilde med underoverskriften «Unge er minst religiøse». Jeg registrerer også i mitt stille sinn at denne kilden er eid og finansiert av Human-Etisk Forbund. Jeg synes det derimot er et hav av andre kilder som også burde trekkes fram - la meg for eksempel sitere Bergens Tidene (12.09.2015):

«MENS NORDMENN flest blir mindre religiøse, går norsk ungdom motstrøms. Tallet på unge mellom 15 og 20 som definerer seg selv som personlig kristne har økt fra ni prosent i 1985 til 30 prosent i 2013, ifølge rapporten «Slik er ungdommen» som Ipsos MMI laget for Barne- og likestillingsdepartementet i fjor.»

Siden man må abonnere for å lese denne artikkelen, legger jeg i tillegg ved flere kilder: VG, NRK (nett-tv), Vårt Land og Universitetet i Nordland, senter for journalistikk. Når du i tillegg sjekker hvem som bruker kollektivtransport mest (se side 12-13), ser du at det i Oslo er flest i alderen 18-34 år som bruker bussen. Ved å se disse kildene i lys av hverandre, kan man ikke da argumentere for at bibelvers-reklame på hovedstaden busser til en viss grad er ganske treffende for målgruppen..?

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nei, men du hadde garantert hatt eit helvetes hylekor om det var koranvers det var snakk om. Det er og verdt å merke seg, som Hedningesamfunnet har gjort, at bibelselskapet konsekvent har funne rimeleg uskuldige bibelvers. Kvifor ikkje ta med dei litt meir bloddryppande og?

Vis hele sitatet...
Her har du rett! Det står faktisk mange enkeltvers i Bibelen som jeg ikke ville sett på kollektivtransporten i Oslo. Jeg er derimot uenig i at de har trukket frem de uskyldige bibelversene - jeg vil heller si at de har trukket frem de mest essensielle bibelversene (som man i tillegg rekker å lese på et par sekunder, er jo tross alt snakk om et kjøretøy i storbyen). Jeg har nevnt det for deg før, men skriver det gjerne igjen. Som kristen forholder man seg ikke like mye til det gamle testamentet som ikke-kristne tror. Og akkurat dette vet jeg er vanskelig å forstå, siden jeg selv har vært ikke-troende, men prøv å se denne sammenligningen:

Opp igjennom årene i Norge har det vært mange merkelige lover, som for eksempel forbudet mot å kjøre skateboard og forbudet mot jøder. Så hvorfor stusser ingen på at noen skater midt i bysentrum? Eller at det sitter en jødisk mann på t-banen? Svaret er enkelt: Fordi ingen av disse lovene gjelder lenger. På samme måte er det i stor grad med lovene i det gamle testamentet (GT) - det er nå ting begynner å bli vanskelig - for hva med for eksempel de ti bud? De står jo i 2. Mosebok, og det er jo i GT! Betyr det at kristne kan lyve, drepe, bryte ekteskap++ helt som de vil?

Nei. I GT er det nemlig snakk om tre lover: Seremonialloven (handler om gudstjenestelivet), rettsreglene (handler om samfunnet) og moralloven (de ti bud). De to førstnevnte lovene ble gitt til Israels-folket, mens den siste ble gitt til alle mennesker. Disse lovene ble laget i en tidsalder med stor synd, mange forfølgelser og kriger, og det fantes heller ikke noe rettsvesen eller fengsel. Loven var derfor streng for å vise hvilke synder som ble sett på som svært alvorlige. Å bryte det som Gud hadde sagt betydde døden.

Da Jesus kom, endret han derimot alt. Bibelen beskriver hvordan Jesus var syndfri - i motsetning til alle oss andre mennesker - og på den måten kunne han oppfylle loven. Derfor gjelder ikke alle lovene i GT lenger, på samme måte som skatebord-forbudet eller jødeparagrafen. GT kan derfor nesten heller ses på som en historiebok, selv om de ti bud fortsatt viser oss - også kristne - hva som er synd. Dette var en fort&gæli-forklaring, men her har jeg funnet en blogg du kan lese mer om temaet hvis du ønsker.

TL;DR: Ikke alt i det gamle testamentet er lenger gjeldende for kristne, og man må faktisk bruke en del tid på å skjønne hvorfor det er sånn. Jeg forstår derfor godt at Bibelselskapet ikke har valgt å trykke det verset Vidarlo siterer i bildet sitt. Det ville jo vært rart å reklamere for noe som ikke lenger gjaldt - du hadde vel stusset om Rema 1000 betalte for reklameplass og valgte å reklamere med prisene og tilbudene fra 2009?
Sist endret av zorro; 8. mai 2016 kl. 15:38.