View Single Post
Sitat av Fuglern Vis innlegg
Selv om mindretallet av norges befolkning har en gudstro, så spiller fortsatt religion en viktig del i samfunnet.
Vis hele sitatet...
På hvilken måte spiller religion en rolle i ikke-religiøses liv utover noen ekstra røde dager? Å redusere det til noen røde dager folk gjør akkurat som de vil på, er ikke noe mer enn at fridagene er beleilige historisk sett, og kunne like så godt vært flyttet en dag eller 20 for å fjerne de religiøse konnotasjonene om det er så viktig. Ikke noen viktig del av samfunnet altså, så hva er så viktig?

Sitat av Fuglern Vis innlegg
Jeg synes bare det er ufattelig provoserende å høre på folk som mener de får religion dyttet ned i strupen på seg. Når de samtidig feirer jul, påske og andre helligdager uten problemer.
Vis hele sitatet...
Jul er en stjålet, hedensk tradisjon og du vet fint lite om hva som feires med mindre du ser jesuskrybben stående i all sin pomp og prakt. Jeg klarer ikke å skille et tre med stjerne som symbol for sola og som symbol for betlehemsstjernen uten å spørre(ikke at jeg noen gang kommer til å gidde å gjøre det). Det går helt fint å nyte et bedre måltid, være med familien og utveksle gaver uten at det har noe med religion å gjøre.