View Single Post
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Korleis har du tenkt å få til å ikkje vitne?

Du har generelt sett plikt til å vitne, og å forklare deg fullstendig. Å ikkje gjere det er straffbart. Om det finst avhøyr som tyder på at du veit, men ikkje vil er det greie odds for å få straff for det.
Vis hele sitatet...
Sitat av zykonaut Vis innlegg
Jeg tenker det er innenfor virkelighetens muligheter at TS vurderer enten løgn, nekt eller simpelthen å ikke møte opp.

Videre ble jeg veldig nysgjerrig på dette selv.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det er en misforståelse her? Forklarer spørsmålet litt mer utdypende: På nåværende tidspunkt har jeg lov å trekke meg ut av saken hvor jeg har status som vitne, da saken ikke har kommet til retten enda - den er nylig opprettet. Det er politiet som har anmeldt vedkommende, jeg har meldt fra om omstendigheter som har ført til dette.

Jeg har avgitt full forklaring til politiet og jeg ønsker sterkt å samarbeide med dem - men jeg er nå presset av mennesker rundt den siktede som ønsker å få meg til å trekke meg som vitne. Om jeg ikke gjør dette, risikerer jeg represalier som svarer til livsfare. Det er beskjeden jeg har fått.. Og da lurer jeg naturligvis på hva som vil skje om jeg da velger å trekke meg og ikke vitne i en eventuell (men sannsynlig) rettssak?

Jeg skjønner ikke hva den siktede skal få ut av at jeg trekker meg, når saken allerede er hos politiet og de uavhengig av meg vil gå videre med den.

Derfor lurer jeg på om det er slik å forstå at systemet fungerer sånn at en vitneforklaring kun vil gjelde når den blir avgitt i retten? Eller ville forklaringen jeg avga i avhør telle nok, om jeg uteble som vitne i en rettssak?