View Single Post
Din ovn tror jeg nok er i klassen teltovn. En lettere type ovn med tynnere gods. Varmes opp hurtig men holder ikke på varmen like godt som en gammal jøtul.

Sitat av tihihihi Vis innlegg
Du trenger jo ikke å skamfyre i en stor ovn, det burde jeg understreket. Holder å brenne et lite bål midt inni, før man fyrer opp ved leggetid. Primus, parafin osv. danner avgasser og kondens og gir ikke samme komfort som vedfyrt ovn. Med disse små lavvo-ovnene så våkner man omtrent i minusgrader om morran når det er kaldt. Vet du egentlig hva du snakker om, eller synser du bare som vanlig? Dine tips funker sikkert greit ei natt eller to i en endukslavvo, men her er det snakk om en relativt permanent installasjon.
Vis hele sitatet...

Ja jeg vet hva jeg snakker om, det virker mer som du ikke vet hva du snakker om. Ville aldri hatt et gammalt drog av en jøtul i en lavvo.

Du maser om bøk og eik. Ja de har noe bedre energitetthet men så er det lang mer bjerkeved å få tak i. Og det er ikke markant forskjell heller. Iirc så er snakker vi vel ca 10% mer på bøk og halvparten av det på eik. Pluss at mange grunneiere lar folk felle bjerketre gratis for at bjerka ødelegger for bar tre om det er hovedinntekt.

Nå foreslo ikke jeg at ts skulle klare seg med primus, det tok jeg med for å illustrere hvor lite varme som trengs i en lavvo. Parafin vgasser går ut pipa og er ikke noe å tenke på. Disse multifuel ovnene brenner også ved.
Sist endret av random67489; 2. desember 2018 kl. 15:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.