View Single Post
Sitat av frtoretang Vis innlegg
men det er vel ikke det som er mest vanlig vel?
Vis hele sitatet...
Det er ingen automatikk i at trainee- eller internstillinger er ubetalt, som det ser ut til her i tråden. Det er bare å sjekke sommerjobber og andre stillinger som ligger ute, faktisk har jeg iløpet av min utdannelse ikke møtt en eneste person som har hatt slike stillinger og ikke fått lønn. Lønnen varierer noe, men de fleste har fått en lønn som tilsvarer rundt 0-100k under årslønnen til de fast ansatte. Litt avhengig av selskap og hvor flinke de er. Ofte er slike stillinger egentlig bare et langt og godt betalt jobbintervju. I norsk arbeidsliv bare slenger de på intern, trainee og andre ord så det skal høres fint ut.

Angående de som ikke betaler, så har jeg ikke så store problemer med det(enn så lenge, ulønnet arbeid er ganske uvanlig), da jeg mener det biter selskapene selv i ræva. Få til ingen av de som er flinke i noe trenger å takke ja til ulønnede stillinger, og følgelig vil de ikke få inn de gode. Så de sparer noen tusenlapper, men sløser masse tid og penger fordi de ikke var villige til å betale de flinke - et erkeeksempel på å spare seg fattig.