View Single Post
Sitat av Relevant Vis innlegg
Problemet her er at det ikke er noen fastsatt definisjon på en rusmisbruker. Hva er riktig rusbruk? Det finnes ganske enkelt ikke et svar og det er en helt unødvendig tittel.
Vis hele sitatet...
Jeg havnet på kant med en lege som mente at bruk en gang gjør deg til misbruker og dermed må fratas rettigheter.
Jeg ble fratatt medisiner og førerkort av den grunn, jeg googlet meg grønn etter en definisjon av hva misbruk er og det er som du sier, det finnes ikke en klar definisjon.

Men det finnes flere avspring som definerer hva som er skadelig og hva som ikke er skadelig, både for brukeren og samfunnet, uten at jeg gidder å lete de opp nå så ligger spredt rundt på NHI sine nettsider.
Disse støttet jeg meg på i en klagesak som tok veien fra lege til fylkesmannen, til politiet og tilbake til fylkesmann, en tur innom kommuneoverlege og til slutt endte sin gang på fylkeslege sitt kontor, en åtte måneder lang prosess.

Førstnevnte lege og fylkesmann kunne begge konkludere med at jeg var misbruker og en fare for samfunnet, deretter gikk det videre til politiet med skriv om å ta fra meg rettigheter.
Politiet vurderte saken, og for engangs skyld var de villig til å se hele bilde i saken og kunne konkludere med at her var det ingen grunnlag.
De sendte saken tilbake til fylkesmannen og ba han se grundigere på saken og innhente faktiske opplysninger og ikke bare lene seg på denne ene trangsynte legen, fylkesmannen tok kontakt med kommuneoverlege og innhentet all tilgjengelig informasjon og sendte det videre til fylkeslege som også kunne konkludere med at her var det ikke grunnlag for å ta noen ting og ba om at førerretten min ble innvilget igjen.

Mens denne saken gikk sin gang hadde jeg kjøreforbud i åtte måneder for tull og tøys, inndratt resept på adhd medisiner, resepten fikk jeg tilbake fra spesialist som hadde skrevet den ut til å begynne med, han mente også at tilbakekall av resepten var et overtramp som jeg burde ta videre, noe jeg gjorde uten å få noen respons på det.

Det er problematisk at det er opptil enhver å definere som er innafor og hva som ikke er det.
Selv om jeg opplever at det er en uskreven norm for hva som definerer en rusmissbruker blandt autoriteter som ganger de fleste brukere med et "sunt" bruksmønster, så er det altså noen som har en helt annen oppfattning av hva en missbruker er, og som sitter i en posisjon hvor de kan gjøre livet ditt skikkelig kjipt.