View Single Post
Sitat av moekkis Vis innlegg
Har nå et enda rarere "problem" - dersom jeg
1. kjører factory reset
2. trykker "back to main" i oppsettsassistenten slik at den lukkes
3. svarer "ja" når den anbefaler meg å sette opp WiFi
4. setter opp WiFi
5. Går inn og setter opp MAC addresse og VLAN i menyene

Så funker alt fint.

Dersom jeg heller følger oppsettsdialogen, huker av for "My ISP has special requirements" i dialogen og fyller inn VLAN-ID og MAC-addresse derifra så fungerer internett, men jeg får aldri TV til å virke samme hvor mye jeg velger VLAN 101 på den porten eller eksperimenterer med andre ting.

Tror det er en bug her.

Uansett, hvorfor har du forskjellig PRIO på lan portene og DHCP routes "disabled"? Her funker det fint med 0 på alle og "Microsoft" I DHCP feltet
Vis hele sitatet...
Merkelig. Jeg har kun satt opp vlan på IPTV etter at den er oppe å kjører som "normalt". Har dermed ikke fylt ut VLAN informasjon i oppsett dialogen.

Grunnen for at jeg har forskjellige prioritert på de forskjellige vlan er enkelt å greit for at jeg ønsker å prioritere vlan100/101 fremfor vlan102. Dette med at jeg har opplevd at dersom jeg har kjørt max opplasting/nedlasting på Internett har jeg opplevd at TV hakker. Etter jeg satt forskjellige prioritert på dem så har jeg ikke opplevd dette. Men, som sagt så at det kun noe jeg har opplevd når jeg har makset linjen totalt både i opplasting og nedlasting.

Grunnen for at jeg har tatt av DHCP er at jeg opplevde at Altibox dekoderne mine til å ta IP fra ippoolen til det lokalt nettverket mitt(192.168.0.x) istedenfor IPen som Altibox tildeler der fra 10.x.x.x nettet. Da jeg skrudde av DHCP der å rebootet dekoderne så kom de opp korrekt.