View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av hideout Vis innlegg
Skal unngå å gjenta meg selv siden vi begge sikkert har svart på det samme over 4-5 innlegg nå. Men hvorfor det vil være dyrere å produsere lovlig kontra å produsere ulovlig må vel si seg selv? Lønninger,avgifter. Det vil gjelde alle slags salgsprosjekt det. Du kan produsere hva du vil i Norge lovlig og jeg kan gjøre det samme ulovlig og importere det og jeg vil slå deg på pris. Det finst utallig eksempler på at firmaer flagger ut til utlandet, grunnen er som regel den samme. De kan ikke konkurrere med utlandske produkter på det norske markedet grunnet lønn og driftkostnader - Siden Norge er et av de dyreste landene og produsere noe i. Dette gjelder jo selvsagt private bedrifter men og bedrifter som Posten kutter mangen årsverk hvert år for det lønner seg rett og slett ikke. Det her betyr ikke at jeg sier at cannabissalg ikke vil lønne seg, men jeg tror det vil gi en helt annen ren profitt enn hva det virker som dere kanskje tror.
Vis hele sitatet...
Du ser jo ikke ut til å ha lest det jeg har skrevet i det hele tatt. Så du på regnestykket mitt? Du har 4500 kroner for å dekke avgifter og lønninger per plante, og det er det værst tenkelige scenarioet der dyrkeprosessen gir minst avkastning, raffineres prosessen kommer man opp i 4 ganger dette beløpet.
Med din tankegang går jo alt som produseres i Norge med stort underskudd, det kan du da ikke mene?


Sitat av hideout Vis innlegg
En annen ting jeg ikke skjønner, gitt Norges historie og kultur. Jeg viser dere hva stortinget/staten sin metode for å holde forbruk av alkohol og tobakk lavt er. Høye priser, høye avgifter som de mener fører til lavt bruk. Vi er visst helt i toppen når det gjelder lavt-forbruk av alkohol og tobakk. Det går frem at ca. 50% av brennevin som blir drukket i Norge kommer 'illegalt', dvs, Norge tjener ikke ei krone på det. Og 1/3 av annen alkohol og tobakksvarer kommer 'illegalt'. Hva er det som gjør at dere tror Norge ville valgt en HELT annet fremgangsmåte til cannabis siden det er et rusmiddel? Norge gir blanke f i å konkurrere på pris på de 2 rusmiddlene vi har idag, men nå så ville de snudd på flisa?
Vis hele sitatet...
Dette derimot, er et veldig gyldig punkt i debatten.
Vi vil aldri kunne sette til livs hele det illegale markedet, legalisering er som vi har presisert flere ganger: Skadereduksjon,
At rusbrukere får et reelt alternativ til det illegale markedet.
Hvor mye skade som gjøres på rusbrukere pga uren hasj og cannabis med glasspartikler for å øke vekten har vi ikke noen tall på, men det er en betydelig andel folk som utsettes for dette og belaster helsesystemene våre.
Jeg vil igjen minne deg på at bevisbyrden er på din side, at halvparten av all konsumert sprit er smuglervarer vil jeg gjerne se kilder på.

Det du dog har rett på er at vi bør endre praksisen om vil skal konkurrere prismessig, kvalitetsmessig derimot, har både polet og evt Norsk cannabisproduksjon ikke noe problem å konkurrere mot, det vet vel alle som har kjøpt seg heimbrent og smuglersigaretter om.

Sitat av hideout Vis innlegg
Mye av argumentasjonen vil jo fungere i en perfekt/ideel verden, men den lever vi jo helt klart ikke i. Mye av deres argumentasjon vil fungere om man står der med helt blanke ark og ingen historie/ting å se tilbake på. Men om dere sitter og argumenterer for en legalisering/opphev av forbud i -Norge- så må dere nesten se det fra Ola nordmann sitt synspunkt. Det er han som teoretisk skulle stemt over det her. Personen du skal overbevise har fint lite informasjon om cannabis utenom at det er narkotika som ikke fører noe godt med seg. Jeg har drev med narkokriminell fra jeg var ungdom til jeg vokste litt opp, sett innsiden av kriminelle miljøer, fengsler og alt det fører med seg. Ikke at det gjør meg noe mer kvalifisert til å ha en mening, men jeg tror jeg ser på det mer med åpne øyner enn en vanlig nordmann. Både de positive og de negative sidene. Og ingenting av det som blir sagt her gjør at jeg virkelig ser på opphev av forbud som en sjangse vi ikke kan la gå fra oss for det vil føre så mye bra ting med seg. Så jeg kan jo tenke meg til hva naboen ville sagt om han hørte de argumenta, eller fattern, eller han kisen som kommer med posten min hver dag.
Vis hele sitatet...
Du har helt rett, Ola Nordmann vil ikke bry seg om dette tabubelagte området av politikken, narkisene kan jo for det selv.
Men det er folk som bryr seg om det, og ettersom debatten blir tatt opp oftere rundt om i verden har jeg et håp om at folk vil få med seg viktig fakta rundt saken.
Denne saken har et mål som jeg veldig gjerne vil se i aksjon her i Norge, om det skjer er veldig usikkert, spesielt med brautende idioter på begge sider av saken som ikke bidrar noe til den saklige debatten.

Mitt bidrag er å presentere saklige argumenter for legaliseringen og få folk til å innse at 60 år med samme narkotikapolitikk ikke har hatt noen virkning på situasjonen og i flere tilfeller hatt værre konsekvenser for rusbrukere enn bruken i seg selv i henhold til fremtidige karriærealternativ m.m.