View Single Post
Sitat av MyMind Vis innlegg
Hei. Modig innlegg av deg! Har brukt makka/ benzo/ gallar/ heroin siden -86 ca. Har ikke brukt siden 10.Dec 2014. Bare så du skal vite jeg har en anelse om hva du prater om.
Kan si deg hva jeg tror du IKKE bør gjøre: Benzo: Ligg unna, ligg unna!!! Benzo blir du så hekta på, og såååå jævelig abstinenser at du aner bare ikke. Og kan ta månedvis å bli noenlunde "seg sjøl igjen". SÅ LIGG UNNA BENZ, det er "bedre" å være grisehekta på amf enn benzo (ingen av dem er bra da, men...) Å komme seg av benzo og hero er like "morsomt" (alkohol er heller ikke noe substitutt, om du ikke har planer om å bli alkoholiker da)
Kutt ut nåla, ja. Vi blir nesten like hekta på nåla som på stoffet. Dropp eller snort neste gang samme faen hvor nålkåt du er
Og det aller kjedeligste rådet kanskje: Kom deg ut og SE på fargene på trærne, og beveg deg, og venn skrotten og hjernen din til å hente aufori-greiene ut av normale aktiviteter. Har vært på rehab MANGE ganger, hørt dette MANGE ganger og syntes: PISSPREIK. Men dette enkle taket fungerer faktisk.
Og selvfølgelig: Regn med ensomhet. Du kan rett og slett ikke vanke sammen med de samme menneskene som du har rusa deg sammen med. Det går en gang. To, tre...whatever: Det er risikabelt som faen om du har tenkt å kutte ut. Det er ikke så lett å nekte "hjelp" til en god kompis, så om du etter en stund synes du har fortjent en smell og spør NN om "bare en liten en" f.eks er det IKKE lett å la være å dele med deg. Så regn med ensomhet.
Har du alvorlig prøvd N.A. og den 12 trinnsaken forresten? Er ikke med sjøl men de er verdens mest fungerende selvhjelpsgruppe og jeg kjenner mench som jeg aldri trodde skulle komme av som nå fungerer i samfunnet.
Ønsker deg lykke til og du må aldri gi opp. Dette er en sabla komplisert og avhengighet som det er dritvanskelig å ikke bli lurt av. Pluss at det er jo pokker så deilig å bli lurt også da. Ikke noe å legge skjul på det.
Vennlig hilsen MyMind
Vis hele sitatet...
Tusen takk for at du tok deg tid til å svare, MyMind! ¨
Å gå en tur er et veldig godt råd, sitter bare hjemme det meste av tiden uansett, spes på nedtur men tror jeg skal gå litt oftere ut Det er også helt sant det du skriver om å dele litt, har følt på det selv begge veier. Nå har jeg heldigvis tatt avstand fra de fleste i miljøet utenom et par som selger.

N.A. Og 12 Trinns har jeg bare hørt om men skal sjekke ut mer og vurdere det. Men skal snart sone og det blir kanskje som en avrusing, håper jeg. Tskk for et forståelsesfult svar.

Sitat av bewaah Vis innlegg
Jeg slutta i injisere for 6 år siden. Kunn hatt 3 sprekker siste året etter et samlivsbrudd på flere år. Mars var vell sist sprekk, men da innså jeg at en klem av ei venninde frista mer enn en smell til, så jeg la fra meg shiten nokk en gang.

Vell, hvordan jeg sluttet å skyte makkan for 6 år siden?
Jeg var rimelig drit lei av paranoia, angst og dårlig form. Pga mangel på mat og søvn hele tiden. Jeg gikk over til å bare røyke cannabis istedenfor, brukte også ganske mye benzo pga angsten i flere år etterpå. Helvete å slutte med det også, men det gikk. Jeg røyker fortsatt, tar psykedelika noen ganger i året hvor jeg jobber med meg selv. Dette hjelper mye. Men det viktigste er selvkontroll, det har for eks hjulpet mye å flytte russuget over i noe annet. Altså det psykiske rusmaset. Fra makka til benzo og røykings til serier og sukker. Med tiden til bruk. Jeg føler jeg har mye mer kontroll når jeg kan ha for eks benzo liggende i skuffen i månedsvis uten å ta. Men jeg vet jeg har det. Og det å se at "oi! Denne substansen vill jeg ikke ha" (mens man jager mindre problematisere substanser) gir troen tilbake for at jrg klarer dette på sikt. Videre så gjør jeg samme rutinen på neste substan jeg er hekta på. Jeg jobbe for tiden med å flytte fokuset over til kreativt arbeid, framfor rusjag. Det funker delvis, men tar tid.

Håper dette hjelper, bare send meg pm. Så kan jeg prøve å forklare nermere. Fult mulig dette ble litt rotete, men travel dag..
Lykke til ��
Vis hele sitatet...

Bra å høre at du klarer deg såpass bra, bewaah!
Kjenner igjen det du sier med å flytte russuget, og sukker og serier er ikke til å kimse av i forhold til å holde hjernen i ro, selv uten rus. Hjelper veldig og høre noe meningsfult fra folk som vet hva jeg prater om.

Det er en interessant metode du nevner, min far hadde en 10 pakning i lomma en god god stund da han slutta med røyk. Men desvere kan jeg derimot gjerne finne meg selv i å krabbe på gulvet på utkikk etter spor av amf, hasj, elller piller så drøyer å teste selvkontrollen der. Men jeg har røykt i 6 år så da tror jeg ikke jeg slutter med det samtidig, men heller bytter ut speed med turer til frokost og bongtrekk til kvelds.

Selvsagt lett og si men idag gir jeg hvertfall et forsøk, takk alle som har svart.

Update fra idag: spiste en god middag og siktet et inn et stort fjell som jeg skulle komme meg på toppen av. Tok med en joint og gikk et par timer.

Det føltes veldig godt for hode Et sånn slags, trenger ikke pepper i det hele tatt øyeblikk, så gikk jeg hjem la meg på sofaen også ringte fyren med noe nye greier jeg fikk billig.. Så enkelt var det å gi f.

Får bruke opp det i dag, og forsøke å kutte kontakt med alle som selger speed, Det har nok en del å si for å klare å legge speeden på hylla. Menså er da spørsmålet, hva gjør jeg med livet etter jeg har slutta?

Det ville vært et utrolig godt mål og oppnå men på vei dit møter man mye negative følelser over lang tid før man blir "normal" og kan gjøre andre ting igjen. Hva er det som er viktigst for å komme gjennom den stormen/kjemiske ubalansen etter langtidsbruk? Finne noe annet å fylle hodet med, som distraksjon,? eller å "bearbeide" / kjenne på tomheten og håpløsheten som skjer i hodet til man blir frisk? Finnes det noe omtrentlig svar på hvor lang tid det tar å "fylle opp alle lagrene" igjen (dopamin serotonin osv) og er det noen ekte måte det kan gjøres raskere? Via mat el kosttilskudd, aktivitet/hvile osv.

Vet at dette er unødvendig langt og uinteressant for mange og jeg beklager om det er rotete. Jeg vet at freak ikke består av eksperter på alt jeg spør om men om noen har relevant info å dele tas det gjerne imot.
Sist endret av Bluesky_; 15. oktober 2019 kl. 01:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.