View Single Post
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
følger denne, prøver å tenke litt økonomisk som student. Har selv som først prio å fylle opp BSU kontoen. Får jo ett rimelig stort stipend i starten av januar, samtidig som jeg har bursdag sent og får som regel litt til jul. Men føler selv at det blir litt rart å fylle opp BSU samtidig som jeg får 60 000kr hvert år i studielån... Er bare på første året mitt nå, men har tenkt til å ta 4 år. Noe som gjør at jeg sitter igjen med 240 000kr i studielån. Burde jeg heller nedbetale studielånet med engang, eller burde jeg fortsette med å sette inn 25k på bsu hvert år til tross for at jeg er student?
Vis hele sitatet...
Plasser sparepengene dine fortløpende i BSU og forrent dem frem til du har nok penger til å kjøpe bolig (egenkapitalkravet er på 15% av kjøpssum). Lånekassen sin rente, altså hvor mye de tar for at du skal ha et lån, er en lavere sum enn rentene du får av banken, så du vil gå i pluss på denne differansen. I tillegg til rentegevinst vil du kunne få årlig skattefradrag opp til 4000 kr ved å ha BSU-konto.

Med andre ord: ikke tenk på nedbetaling til Lånekassen før du er ferdigstudert, det er det gunstigste lånet du vil ha i løpet av livet.
Sist endret av Spirituell; 7. oktober 2016 kl. 00:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.