View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av lidran Vis innlegg
Attentin er det eneste godkjente deksamfetaminpreparatet i tablettform i Norge. Tidligere var nok Metamina det vanligste å skrive ut, men etter godkjenningen av Attentin så er det ikke aktuelt lengre. En liten digresjon: Attentin er dobbelt så dyrt som Metamina - men det er det ingen som bryr seg om. Dette er synonyme preparater bare så det er sagt. Deksamfetamin (Attentin) er ikke forhåndsgodkjent for blå resept for voksne, men det kan søkes HELFO.

Lisdeksamfetamin er et inaktivt prodrug som omdannes til deksamfetamin (og lysin) i blodet. Da oppnår man både en depoteffekt og lavere risiko for misbruk. Det er to preparater på det norske markedet: Elvanse og Aduvanz. Bare Aduvanz er forhåndsgodkjent for blå resept til voksne. Nok en digresjon: De to preparatene er nøyaktig samme medisinen, bare med forskjellig innpakning og navn. Begge produsert av Shire. Hvorfor? Jo, det var raskere og enklere for Shire å søke forhåndsgodkjenning for voksne med en "ny" medisin (Aduvanz) heller enn å legge til godkjenning for voksne på det allerede eksisterende preparatet Elvanse. Rar verden.

Da jeg startet opp med Ritalin for noen år siden (bruker nå Attentin) så var det standard prosedyre å starte med vanlige tabletter - altså ikke depotformuleringer. Dette for å bedre kunne titrere seg opp til riktig dose. Jeg ville tenkt at dette var en fornuftig strategi for (lis)deksamfetamin også, men det er mulig man bare går rett på Aduvanz fordi man slipper den søknaden til HELFO. Legen vet nok best. Om HELFO er blitt strengere med å godkjenne Attentin for voksne nå når Aduvanz er tilgjengelig, det vet jeg ikke, men tidligere var det i alle fall uproblematisk. Jeg går ut i fra at det er det nå også bare legen begrunner godt. Uansett så får du den medisinen du skal ha på blå resept, ingen fare der.

Det er enklest å slippe den godkjenningen fra HELFO siden man må ha med seg det vedtaket til hvert eneste apotek man bruker. De legger det inn i systemet sitt, men er man plutselig på ferie og er på et nytt apotek så kan det bli litt kluss i vekslinga. Nå er de løsningsorienterte og ringer gjerne opp et apotek hvor du har det liggende fra før så det ordner seg normalt sett.
Vis hele sitatet...
Takk for utfyllende svar! Men så dersom man begynner på attentin, hvordan går man frem ift. søke blå resept hos helfo? Er dette noe man gjør en gang, eller hver gang man skal hente ut? Må man betale selv først for pakken på apotek å få refundert eller kan man få det godkjent først og hente ut gratis dersom man har frikort?