View Single Post
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av -Q-
God kveld! Kom over noe jeg vil bekrefte er flein i dag, men siden jeg ikke er sikker gadd jeg ikke løpe rundt i skogen å hamstre. Hadde vært fint om noen kunne bekrefte funnet;

http://img213.imageshack.us/img213/8894/soppsq7.th.jpg

Beklager bildekvaliteten, tatt med mobil.
Vis hele sitatet...

[color=red] VIKTIG BESKJED ANGÅENDE IDENTIFISERING![/color]

På nytt må vi understreke at for at vi skal kunne klare å identifisere soppen er det ytterst viktig med et godt eller bruktbart kamera. Bildet av typen over er så langt fra godkjent som vi vil ha det, og dårlige bilder vil fra nå av bli slettet så snart de oppdages. Det er overhodet ikke mulig å kunne se om dette er Fleinsopp eller en annen sopp som bare ligner. Det finnes masse annen type sopp der ute og bilder av slik karakter er umulig å identifisere, selv om de ligner, ser ut som flein osv.
Har man et dårlig kamera så få en bedre lys setting på bildet. Ta flere bilder av soppen, fra flere vinkler, stilk, hatten og gjerne åpne den også for at fargen på sporene er synelige. Soppen blir ikke ødelagt fordi om hatten bli sprettet opp.

Vi skal ikke ha synsing i identifikasjons tråden. Enten er det Fleinsopp eller så er det ikke Fleinsopp.
Utsagn som "tror jeg" skal ikke forekomme i denne tråden. Er du usikker på om du kan identifisere så la vær å post og la heller noen andre gjøre jobben denne jobben for deg.

Vi blir nødt til å konkretisere dette fordi det stadig kommer nye brukere som vil ha soppen sin identifisert. Meningen er ikke å være slem, vanskelig eller hva nå enn dere vil kalle det. Det handler rett og slett om sikkerhet og ansvar.

Til slutt vil jeg minne om at nFF ikke kan ta forbehold om feilaktig identifisering. Vi har denne tråden oppe som et alternativ til at sopp plukkere/spisere skal kunne være litt tryggere på hva som er riktig og feil sopp. Noen 100% garanti vil det aldri kunne bli uansett, så vi ber alle om å være forsiktige og bruke hodet før det inntas noe som helst.
nFF oppfordrer absolutt ingen til å spise soppen som blir identfisiert i tråden. Hva dere gjør med den etter plukking er opp til enhver bruker å avgjøre.

Og sist men ikke minst; Spiss Fleinsoppen er ikke en vanlig matsopp som er lovlig å plukke. Spiss Fleinsopp er fremdeles et narkotikum. Selv om det vokser i den Norske natur betyr det ikke at det ikke er mulig å bli straffet for besittelse, oppbevaring eller bruk. Fleinsoppen bør og skal ikke undervurderes.
Sist endret av spQ; 9. september 2008 kl. 18:22.