View Single Post
For ikke lenge siden trodde jeg at vi bodde i en rettstat med skikkelig rettsvern. Jeg er ikke jurist, så jeg vet kan ikke svare nøyaktig på når ting er lov, men lovverket er så vagt at politiet i praksis kan gjøre det de vil. Man har likevel rettigheter, men med mindre man har satt seg grundig inn i dem på forhånd, så kan man bli behandlet stort sett slik politiet føler for. Føler man seg urettferdig behandlet kan man levere inn en klage.

http://www.spesialenheten.no/

Dette er jo vel og bra, men i praksis blir ingen politifolk dømt for noe som helst, og i alle fall ikke en bagatell som å låse noen inne på glattcelle en natt uten god grunn..

Ingen politi dømt for vold

Domstolene frikjenner politifolk som burde ha vært dømt for vold i tjenesten, mener Spesialenheten for politisaker. I fjor ble 460 politifolk anmeldt for grov uforstand i tjenesten, men ingen ble dømt.
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner ikke detaljene i alle sakene, men jeg regner med at en god del av sakene var veldig mye verre enn det eksempelet du nevner. I teorien har man muligheten til å reagere dersom man blir utsatt for et overgrep, men i praksis skjer det ikke noe...

Edit:

I fjor behandlet Spesialenheten for politisaker 1481 anmeldelser, en økning fra 1233 anmeldelser i 2011. De aller fleste av disse sakene ble henlagt allerede under behandling i enheten, ifølge årsrapporten til Spesialenheten. I samme rapport står det også at 81 anmeldelser førte til forelegg eller tiltale.
Vis hele sitatet...
81 av 1481 anmeldelser fikk noe som helst av følger for de anmeldte, så sjansene er ganske små, for å si det mildt...

Hvor mange som faktisk ble straffet vet jeg ikke...
Sist endret av phish; 6. april 2014 kl. 12:55.