View Single Post
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Si meg, er du tungnem?
Vis hele sitatet...
Nei, det er han ikke. Nå har vi klart å holde det skapelig påfallende lenge, ikke vær den som får det til å skli ut.

Sitat av Fulmen Vis innlegg
Temaet var SIAN og motdemonstranter,
Vis hele sitatet...
Hvem var de voldelige motdemonstrantene? Lokale ungdommer som var pissed off og ikke ville se nazister i byen sin? Tilreisende halvprofesjonelle demonstranter fra hele Østlandet? Medlemmer av Profetens Ummah? All of the above?

Vi vet ikke. Vi vet bare at de kasta ting på SIAN. Det er en forferdelig lite informativ ytring. Så lite informativ at ytrerens agenda knapt kan spesifiseres til noe mer enn sterk antipati mot SIAN.

Du har gitt disse motdemonstrantene sterk støtte, nesten helt uten forbehold. Derfor kan du i prinsippet ha gitt din støtte til for eksempel Profetens Ummah, en organisasjon som er minst like ille som SIAN. Sistnevnte tolker jeg deg til å være enig i. Dersom du vil være sikker på at du ikke støtter slike drittfolk, så bør du ikke støtte de som kaster stein under demonstrasjoner - selv når de kaster stein på SIAN.

Dersom du ønsker mer demokrati og åpenhet, så er villighet til å kaste stein på nazister hverken et nødvendig eller tilstrekkelig kriterium for å identifisere meningsfeller. En del av dine meningsmotstandere i denne tråden, deriblant Provo, går langt i å hevde at fravær av steinkasting er et nødvendig (dog åpenbart ikke tilstrekkelig) kriterium i så måte.

Provo: Du skal få et bedre svar på de innvendingene dine som er retta mot meg siden; det vil ta meg noe lenger tid å formulere.

Sitat av Fulmen Vis innlegg
Hvordan i huleste er det å oppheve nazister til eneste fiende? Det er en ting å lese litt mellom linjene, du leser ting opp-ned og bak-frem.
Vis hele sitatet...
Ingenting tilsier at du er enig med øvrige antidemokratiske rasshøl, og ingen har hevdet at du er det. Anklagen går ut på at din villighet til å akseptere voldsbruk mot ytringer gjør deg svært sårbar for manipulasjon. Brutalt sagt risikerer du å bli en nyttig idiot som hjelper ekstremister til makta. Ikke fordi du ønsker de dithen, men fordi du river ned sperrene som holder de på matta i et feilslått forsøk på å ramme en annen fiende.

Sitat av Fulmen Vis innlegg
Men faktum er at ytre høyre er på fremmars. Da er det vel også naturlig å fokusere litt ekstra på de?
Vis hele sitatet...
Så klart! Oppfordringen går på å avlegge argumenter i skallen deres, ikke kinetisk energi.

Sitat av Fulmen Vis innlegg
Jeg har heller aldri sagt at jeg er for et forbud mot SIAN eller nazisme i Norge, eller at det automatisk vil løse alle problemer. Men jeg kjøper heller ikke argumentet om at troll automatisk sprekker i dagslys. Tvert i mot tror jeg eksponering er med på å normalisere synet deres. De lokker til seg folk med hvitvasket offentlig prat, hatet kan de fremdeles dyrke i det skjulte.
Vis hele sitatet...
Fullstendig enig i det aller meste. Trollene sprekker i alle fall ikke hvis de blir møtt med apati. De møte motstand. Xasma og Provo sine argumenter er at motstanden gjør mer skade enn gagn på saken dersom den kommer i form av stein. På dette punktet er jeg enig med de.

Det er for meg svært forståelig at enkelte tilter, og hadde en kompis blitt bøtelagt for ordensforstyrrelser under en SIAN-demo, så hadde jeg oppriktig hatt sympati med ham. Langt mer enn jeg hadde hatt mot nazisten som fikk en bulk i kraniet; for ham hadde jeg ikke følt annet en pur schadenfreude. Jeg hadde likevel ment at det ville være riktig av staten å straffe kompisen min for det han hadde gjort, og jeg hadde aldri i ville helvete gjort noe så dumt selv.