View Single Post
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Ja, og det er et av de mest betente sakene i vårt nyhetsbilde pga all feilinformasjonen, mytene og fordommene som eksisterer.
Så hva er relevant med å rapportere om enda en gang en gjeng idioter, som ikke klarer å oppføre seg, støter sammen annet enn å hause opp mer oppgitthet, aggresjon og mer fordommer?
Om de i det hele tatt skulle fått spalteplass er det i form av en moderert og saklig debatt der begge parter får utrykt seg på best mulig måte.
Men det er egentlig en dårlig idé i seg selv, for man må stille seg spørsmålet om hvorfor disse folka er relevante? De er engasjert og de har organisert seg, men har de noe ekspertise? Der blir litt som da det ble rapportert om ubåter som går på atomkraft skal i Norske havner: Der fikk i det minste ekspertene uttalt seg, men alt overskygget av husmor Kari nordmann som ikke en gang har giddet å lese wikipediaartikkelen om gitte ubåter for å tilegne seg noe som helst informasjon.

Så nei, jeg mener disse idioten skal ignoreres så godt det går, jeg gir en lang faen hva cowboy Laila fra indre bonestad mener om innvandring på samme måte som jeg gir komplett faen i hva Mufasa Akbar tror han utretter med å være idiot å kaste stein på en lovlig demonstrasjon. Det er støy og intet annet, effekten av å rapportere gitte støy er mer skadelig enn å bare la idiotene få ut litt energi mens resten av oss ignorerer sirkuset og forholder oss til saklige debatter fra ekspertene.
Vis hele sitatet...
Jeg kan være enig i at det ikke er gitt at utsagt fra marginale politiske grupperinger ikke nødvendigvis har nyhetsverdi.Grove voldelige angrep og drapstrusler på medlemmer av politiske grupperinger gjort av store forsamlinger synes jeg derimot det er en selvfølge at det rapporteres om. Å kalle det støy eller en måte å få ut litt energi på synes jeg vitner om en sterk mangel av forståelse for den trusselen politisk vold kan utgjøre for et demokrati. Å utsette noen for grov fysisk vold er så langt unna det å ta seg en løpetur, sykle, drive med yoga eller andre former for sysler man
gjerne assosierer med å få utløp for energi som man kommer. Utsagnet er nærmest et hån mot alle som har opplevd grov vold på kroppen.


Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg har problemer med å se innvandring fra et rent økonomisk ståsted, vi hjelper folk ut av områder som faktisk har krig, og der er det ganske mye farligere ting enn egg og stein som kastes. Det å kunne gi mennesker en slik ny mulighet klarer jeg ikke helt å moneterisere, det har noe med empatien vi vi mennesker har i bunn, før vi blir korruptert av alt mulig rart til å bli mer umenneskelig, man teller kroner og ører, utlendinger er farlige ting og man må passe på sitt og sine.
Vis hele sitatet...
Du beskriver de 4300 millardene (et anslag med en rekke antagelser antagelser som gjør kostnaden mindre) nærmeste som om det bare var gullklumper uten annet formål en å stille personers grådige behov for å eie dem. Litt som ringen i Ringenes herre. Jeg tenker at det er et syn på penger du stort sett deler med personer som har mange av dem og at det er det er en sterk nedvurdering av den verdien tallene representerer.

4300 milliarder er nok til å betale for et helt enormt antall fulle menneskeliv med arbeid slit og strev. Det er full lønn når du blir sjuk, dyre medisiner når du sykdommen er alvorlig og trygghet og frihet om noen du er glad i skulle bli det.Det er skole, universiteter og kunnskap. Det er fred, fordragelighet og verdighet.Om flere skjønte verdien av det vi har tror jeg vi hadde blitt flinkere til å passe på det.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg hadde likt å se en mer human verden, der folk ikke reduserer mennesker til statistikk og bruker økonomiske argument for å fremme et selvisk syn der alle fremmede er farlige. Heldigvis er Nordmenn flest slik: godt klar over at vi har det godt i Norge og at vi har noe å dele.
Vis hele sitatet...
Nordmenn flest merker relativt lite til de økonomiske konsekvensene av innvandringen når det er oljefondet som tar støyten. Delegleden og ikke minst de sosiale og økonomiske kostnadene lemper vi over i fanget på neste generasjon mens vi klapper oss selv stolt på skulderen over offeret vi tar på oss. En emosjonell og ofte sosial gevinst, ikke ett offer. Det er lett å tenke at verden burde bli bedre når man tjener på tanken.