View Single Post
Dette med ølsalg på kiosker og bensinstasjoner er igjen opp til diskusjon som en mulighet. Selv har jeg ingen sterke meninger om dette, men jeg synes motstanderne argumenterer temmelig tynt om hvorfor ølsalg på bensinstasjon er en umulighet.

"Alkohol og bilkjøring hører ikke sammen" virker å være hovedargumentet.

Men skulle en fulgt den argumentasjonen så burde jo ingen få lov å kjøre bil til butikken om de skal kjøpe øl? Hva er forskjellen på å kjøre bil til Coop for å handle øl eller å kjøre bil til bensinstasjonen for å kjøpe øl?

Andre argumenterer med at åpningstidene til kiosker og bensinstasjoner er hovedproblemet. Men også butikker har åpningstider langt utover grensen for alkoholsalg og de klarer fint å holde seg til reglene. Selv de som har søndagsåpent. Og noen få matbutikker har jo faktisk nattåpent.

Om en skal si nei til salg av alkohol på kiosker og bensinstasjoner så tenker jeg man får servere edruelig argumentasjon, ikke rent vissvass som bilkjøring + alkohol eller åpningstider.

Blir bare litt lei av hele greia, så mye dårlige argumenter uten hold og jeg skjønner ikke om det evt. endring i seg selv de ikke liker eller om de virkelig tror at ølsalg på bensinstasjoner vil føre til at landet blir en nasjon av drukkenbolter.

En krf'er sa at de ikke ønsket mer salg av alkohol og derfor ville stemme mot. Men er det noen data som tilsier at det vil bli økt salg? Det er vel i stor grad de kommunale reglene for tidspunkt for ølsalg som avgjør når vi handler øl? Ville vi handlet mer øl om det fantes l på kiosken eller bensinstasjonen? Jeg sliter med å tro det.

Er det noen som har noen gode grunner til å ikke selge øl på kiosker og bensinstasjoner?
Sist endret av _abc_; 3. februar 2021 kl. 08:41.