View Single Post
Sitat av instinktinnsikt Vis innlegg
Det er hverken flein eller kantarell her. Vil anbefale at du studerer fleinsoppen litt nærmere, og at du vasker fingrene etter du har plukka sopp, da du aldri vet om de er giftige eller ikke, om du er uerfaren.
Vis hele sitatet...
Jepp, har sittet en stund og prøvd å finne ut hva jeg har plukket, og fundert på hvordan jeg videre skal klare å finne noe flein.
Kom frem til at det jeg har plukket mest sannsynlig er "Frosthette" og Lys kjeglesopp. Potensielt også et par Rusporet Flekkskivesopp som jeg valgte å ikke plukke fordi de ikke liknet på Frosthettene 🙈

Yes. Bruker hansker og antibac, og har generelt sett litt OCD når det kommer til bakterier ellers. Ganske sikker på at jeg så en del giftige også sist tur. (Noen gigantiske fluesopp m.m.)

Sitat av Dodecha Vis innlegg
1. Dette med stilken er ikke et tegn jeg har hørt om, eller ville tatt for god fisk, jeg kan godt brekke stilken på en fleinsopp.

2. Jo, det hjelper å lete på rett plass, men funnestedet kan bare gi en indikasjon på at det kunne vært flein og minst 70 andre småsopparter.

3. Se bildet mitt under.

4. Bøyd stilk sier ingenting. Flein kan ha helt rette stilker eller de kan vingle seg litt sånn "trollskt", man vil kunne se at stilken har glinsende fibre som går langs lengden av stilken. Disse er spesielt synlige når stilken vrir og vender seg.


Jeg tok meg et par minutter og smekket sammen det her:


Soppene på venstre siden er fleinsopp, og på høyresiden er to av soppene du plukket mest av, kan du forklare meg hvorfor du synes de er like?
Vis hele sitatet...
Tusen takk for tilbakemeldingene! Er jo veldig interessert i å lære mer, og har også blitt interessert i matsopp også etter et par turer. Men fleinen må jeg jo klare å få til først.

1. Jeg har ikke tolket det som noe endelig tegn, men har hørt man kan tvinne dem rundt fingeren. Forvekslingsartene enten brekker, eller mister hatten selv ved lett berøring, så da har jeg ikke tatt med noen som tåler lite.

2. Jepp. Var masse annen sopp på siste tur også, som var i litt åpent landskap i skog mellom noen åkere.

3. Ser absolutt at de ikke er like på bildene ja. Jeg må ha bare hoppet på noen antakelser etter å ha blitt fortalt at man ofte må rote rundt i utstikkende gresstuster. Gjorde det nylig for første gang, i hva som så ut til å være en fleinspot. Delte bare bilder fra neste tur, som var litt annerledes og mer skogsaktig.

4. Interessant! Glinsende fibre var nytt for meg. Har lest at den oftere er bøyd enn hos andre sopp. Wikipedia sier "Karakteristisk for soppen er at stilken er bøyd, og i enkelte tilfeller også vridd.", mulig jeg hadde hengt meg opp i det.

På bildene du lastet opp ser jeg at fargene er motsatt, lys oppå med mørkere kant. Og også at det er mer kjøtt. Og at skivene ikke er hvite.

Men da lurer jeg på om de jeg vant i gresset ved en busk langs veikanten på første tur heller er flein?

Øverste raden her: (lærte også at man bør skrive på arket FØRST, og ikke etterpå)


Og dette var de fra gresstustene på første tur:


Ble dårlige bilder da, og unummerert. De er tørket nå, men skal ta en nærmere titt på fargen på skivene, og eventuelt sporene hvis de har droppet noen.
Sist endret av Trippolito; 8. oktober 2020 kl. 22:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.