View Single Post
Sitat av NorwayBM Vis innlegg
Jupp, jeg ser den, men på en annen side så setter det litt høyere krav til rutinene til skatteetaten og bankene. En rutine jeg kan tenke meg at DnB og Lånekassen har på plass, men mindre forbrukslånsselskaper har jeg mine tvil om faktisk vil fange opp dette. Dette på bakgrunn av en samtale med en bekjent som jobbet for santander. Nå skal det forøvrig sies at jeg ringte DnB bare av ren nysgjerrighet, og med den nye innskuddstjenesten deres, så er det helt slutt på å kunne betale regninger med bank i butikk, så da faller uansett hele forslaget mitt, da man må sette pengene inn på konto, for så å betale regningen i nettbanken.

Tilsynelatende er det ingen grenser for hvor mye du kan sette inn pr år, selv om det er begrenset til 20k pr gang. Da blir egentlig neste spm hvor *mye* er mye? Om jeg setter inn 100k i året på denne måten, og oppgir på selvangivelsen og da beskatter >40k som vanlig for "kjøp og salg på finn". Hva er egentlig sjansen for at man blir ettergått? Strengt tatt så er jo ikke 100k i året *så* mye, og selv om dette er freak, og alle her er skurker, så har jeg tjent endel penger på kjøp og salg av optikk (fotolinser, og kikkertsikter) på finn. En produktklasse som ofte er ganske dyrt.
Vis hele sitatet...
Om banken oppdager det spiller liten rolle.
Om du har behov for å vaske penger så betyr det to ting:

1. Du har tjent pengene ulovlig.
2. Du har tjent mer enn en månedslønn.

Selv om du slipper gjennom bankenes filter så kan det hende politiet tar deg for den ulovlige virksomheten på et senere tidspunkt. Når de da etterforsker deg og ser at du har gjort store innbetalinger på lån som overstiger hva som er normalt for din inntekt så har du et forklaringsproblem.

Å vaske penger handler ikke utelukkende om å få pengene satt inn i banken uten å bli oppdaget men å kunne vise til at pengene stammer fra "lovlig" virksomhet.

Du må heller ikke glemme at det finnes folk som tipser skatteetaten om mulige skattesvik. Så dersom du ikke jobber men allikevel har dyre vaner så er det en sjanse for at noen sender inn et tips.