View Single Post
Jeg synes noen av holdningene som kommer fram her i tråden er direkte snodig. Det presenteres et bilde av deprimerte som fullstendig hjelpesløse individer som helt fra start trenger veiledning fra profesjonelle helsearbeidere - det stemmer overhodet ikke overens med majoriteten av deprimerte pasienter og mennesker jeg har vært borti. Den absolutt største delen av de jeg møter er helt normale folk som lever relativt normale liv, men som av ulike årsaker ender opp ulykkelige og triste selv når eksterne faktorer ser ut til å være på plass. Klinisk vil nok de fleste i nevnte gruppe ligge mellom mild og moderat. For disse er det ofte relativt enkle grep som kan forbedre situasjonen, og mange rapporterer forbedring etter standhaftig, selvstendig innsats uten medikamentell behandling. Flere undersøkelser har vist at trening fungerer like godt som kognitiv terapi for deprimerte individer, så å være helt bastant på at man ikke klarer å ordne opp i livet sitt uten profesjonell hjelp er naivt. For å være tydelig her: Dra til legen om du har det vanskelig og ønsker hjelp, men det finnes mange tiltak som kan forsøkes både med og uten profesjonell hjelp. For mange vil det å starte med små tiltak i eget liv også kunne være en drivkraft for å komme seg til legen og sette i gang et større behandlingsforløp. Mange gode forslag har blitt nevnt her i tråden.

Selvsagt finner man kronikerne også - gruppen der ingen tiltak ser ut til å forbedre situasjonen. De er likevel i et grovt fåtall, så å basere alle tips og veiledning på denne gruppen er mildt sagt tåpelig. Jeg blir utrolig frustrert når jeg leser innleggene til de av dere som bagatelliserer alle andre former for depresjon enn de som er alvorlig deprimerte. Jeg forstår ut fra innleggene deres at dere mener godt, men det er så vanvittig kontraproduktivt når folk som har det litt eller ganske tungt får høre at de ikke er deprimerte fordi de klarer å stå opp om morgenen og ellers leve livet sitt som normalt - selv når de går rundt konstant ulykkelige. Dere som fronter disse meningene, om det er bevisst eller ikke, bør tenke litt over akkurat dette.