View Single Post
Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
Ibland går jeg gjennom notatene-men oftest rekker jeg ikke alle sammen før en eksamen . For meg er det ofte viktig å ta notater under selve innlesingen av stoffet-for at det skal feste seg i hukommelsen bedre-men dette er kanskje bare meg. Derav begrepet muskelminne som sikkert kan diskuteres om eksisterer i forbindelse med læring.
Vis hele sitatet...

Kanskje verdt å faktisk teste ut om notatene faktisk hjelper deg, eller om du bare brenner av unødvendig mye krutt på de?

Ta en test og se, og sammenlikn hva som gir deg best score. Kanskje får du ennå bedre resultat om du du faktisk har en rutine på å gjennomlese og repetere notatene? 12 24 36 tror jeg ble nevnt en gang som tidsintervaller som var gunstig for repetisjon for å huske bedre og mer av det en leser. Som student så erfarte jeg at det var 2 måter å studere på. Legge inn innsats eller skippertak. Skippertak virker det også, om det kniper i et fag som en har blitt nødt til å prioritere ned. Men for meg så forsvant det aller meste jeg leste med skippertakmetoden innen en uke eller to, virket som det ikke fikk plass i "arkivet", straks det forsvant fra RAM så var det meste borte. Fagene der jeg noterte og repeterte gikk det langt bedre med og det meste sitter fortsatt.

Er jo også masse gode apper som gjør det gøy å repetere notater.