View Single Post
Sitat av matwoo Vis innlegg
Har ingen korrekte spørsmål aner ikke meningen med noe av dette, det er derfor jeg skrev innlegg. Kanskje hele jævla spørsmålet/innlegget er et jævla rop om hjelp, vet ikke selv lenger husker ikke en gang hva jeg tenkte når jeg skrev dette.

Mitt korrekte spørsmål er deres erfaringer. Ikke noe annet........
Vis hele sitatet...
Har du en voksen person du stoler på?
Det hjelper å ha noen å støtte seg på, da kan den personen kanskje hjelpe deg med å skaffe hjelp. Det kan være vanskelig nok alene, så litt hjelp er bare positivt

Min anbefaling er at du spør de ansatte i institusjonen du bor i om en legetime på grunn av psykiske problemer. Når du kommer til den legetimen så legger du fram problemene dine, hvilke symptomer du har og at du mener at du trenger psykisk helsehjelp og kartlegging av din psykiske helsetilstand. Da kan legen henvise deg til rett instans, DPS, psykisk avdeling på et sykehus eller BUP er noen eksempler.

Prøv å skrive ned en liste over hva du sliter med av symptomer, problemer også videre. Det kan være lurt å ta med hva du har opplevd som vanskelig gjennom livet også, som for eksempel ting som har skjedd i barndommen. Prøv så godt du kan å få med så mye informasjon som mulig!

Med den lista er du mer forberedt på hva du skal si når du skal legge fram alt sammen for en lege eller psykolog, jeg sliter også med at hjernen blir "blank" når jeg prater med helsepersonell. En liste jeg har laget tar jeg med til alle timer, så det er lettere for både meg og den jeg prater med. Lista vil hjelpe deg til å komme igang. Det er også lettere å sette ord på ting for min del når jeg sitter alene og får den tiden jeg trenger til å tenke over ting, da kan jeg forberede meg på forhånd.

Prøv å finn måter å jobbe med problemene dine, er mye lettere enn å kjempe imot problemene dine, kampen imot problemene kan du heller ta sammen med en kvalifisert behandler/psykolog.

Det er bedre for deg selv om du får hjelpen du trenger nå, imens du er såpass ung enda. Ting har blitt vanskeligere å ta tak i etterhvert som jeg har blitt eldre, da har de "satt" seg mer på en måte.

Synes du er tøff når du tar initiativ til dette selv på et forum, jeg mener det viser at du har lyst på hjelp. Du vet bare ikke helt hvordan man skal spørre om det enda, men som med alle andre ting her i livet så er det bare en øvingssak heldigvis!

*Edit* prøv å sove, du trenger hvile. Bra du har fått time hos psykolog!
Søvn er viktig, det gjør bare alt vanskeligere for min del hvis jeg ikke får sovet.
Sist endret av Vasken; 28. januar 2021 kl. 19:13.