View Single Post
Jeg har lest dette forumet i mange mage år, men først så så jeg meg nødt til å lage en konto for å svare på dette innlegget.

En del av svarene som er kommet inn her, representerer noe av det farligste med psykedelika slik jeg ser det, og mye av det som kan leses her er grunnen til at psykedeliske miljøer blir uglesett og latterliggjort av storsamfunnet.

Vrangforestillinger som du opplevde, kan være skumle, vakre, morsomme, rystende og gripende de kan utvide forståelse med mer. de er psykedeliske i ordets rette forstand. Disse tilstandene fører uhyre sjeldent til akutte farlige situasjoner, selv om ulykker og skader unektelig kan forekomme når man er skikkelig rusa.

Saken er at vrangforestillingene du beskriver er nettopp vrangforestillinger. Når man tar 200mcg lsd og røyker seg balle på toppen, skal man ikke anta at det man opplever er virkelig. er det ikke nettop derfor vi ruser oss? for å fordreie virkelighetsoppfatningen?

jeg mener at faren oppstår når vi tolker disse semipsykotiske opplevelsene dithen at de er virkelige. da hopper vi rett inn i middelalderens overtro. Det er ikke slik at sjelen din hopper inn i en annens kropp selv om store deler, desverre, av det psykedeliske miljøet og new age bevegelsen vil ha det slik. spør du meg er det galskap å mene det. opplevelsen er herlig, og føles reel, men når man våkner opp og fortsatt tror på soulswapping, kan det være greit å vente litt med neste tur, og ikke hoppe rett ut i det igjen slik noen her inne vil ha det til.

Det du opplevde er faktisk en av de konseptene som er relativt godt beskrevet i faglitteraturen selv om prosessene ikke er fullstendig forstått. stikkord her; serotonin 2a reseptorer, forståelse av rom og selvet google it.

jeg legger ved et par linker her.
liten artikkel om hva som skjer i hjernen når du opplever det du gjorde.


spennede studie på Serotonin 5-HT2A Reseptorene og effekten av noen tryptaminer.

og sist men ikke minst. Om du skal drite i alt jeg har skrevet, så mener jeg at alle som tar psykedelika bør høre de ti siste episodene i dose nation en podcast, de siste ti episodene heter the dark side of psychedelics. hør det før du tar mer. ekstremt lærerikt, og det gir deg litt mer kunnskap om de mest potente og mest fantastiske opplevelsene man kan få for en hundrings.

Tur trygt!