View Single Post
Sitat av sjangsespill Vis innlegg
Har gått på Imovane i lengre tid å personlig aldri blitt trøtt av dem, bare en god surrefølelse i hue, hørt om andre tilfeller med de samme effektene som meg og omvendt.

Alt du skriver om Kodein/Morfin er riktig, vet ikke hva du ville ha ut av det, å selvfølgelig er det ikke ''nødvendigvis meningen'' å føle seg rusa i slike sammenhenger, det er ikke noe tema engang. Er ofc enig at jeg var litt brå i svingen når det gjaldt PF effekter av dose, er jo inviduelt, men har SELV aldri opplevd noe rus av 2 PF, ikke engang 4.

Skjønner hva du mener når du skriver 'like sannsynlig'. Kan lese, men fortsatt det er ikke fakta, det er ikke 50/50 på ritalin's effekter at man enten får økende selvtillit enn omvendt, det vet jeg, orker ikke å hente kilder, les deg opp selv samt ha noen kilder du har selv erfart annet enn deg selv også er til hjelp på sånne 'påpekninger' som det her.

''på generell basis så tar du like feil når det gjelder ritalin som når det gjelder kodein. En felles virkning av slike stimulerende midler er øket selvfølelse/selvtillitt. Det gjelder kokain (som ligner mest på ritalin i virkemåte)'' Alle med erfaring med disse nevnte stoffene burde lett ha kunne påpekt at dette er UTROOLIG feil. La oss si Cola = Ritalin? Ikke på noen måte i hele verden, unntatt hjertebanken.
Vis hele sitatet...
En ting er hva du erfarer, en helt annen ting er hva medisinen skrives ut for og gjennom kliniske studier viser seg å være effktivt for. Det er og blir et hypnotikum og det vil være et sjansespill å forsøke å ta et hypnotikum for å kunne gjennoføre en tale. Jeg har brukt zopiklon i flere runder selv, som sovemedisin, og kan komme med akkurat like anekdotiske historie om hvordan jeg opplevde det. Hint: jeg blir trett. Dog ikke flunitrazepam eller nitrazepam-trett.

Du kan fremdeles ikke skjønne hva jeg mente rundt «like gjerne», selv etter at jeg presiserte det. Jeg sier på ingen måte at det er 50/50 -det var hele poenget, så les igjen. Jeg presiserte til og med, selv om det burde være unødvendig, at en tredje mulighet fantes: Hverken eller. Og siden du må ha det inn med teskje, så betyr ikke det at jeg mener det er feks 20-20-60, 35-35-30, 10-10-80 eller 1/3-1/3-1/3 (angst - selvtillit - ingen). Det kan være 7-13-80, 24-57-19, 80-5-15 eller hva som helst - poenget mitt var at det er en reell sjanse for å bli enda mer nervøs, og når man ikke har prøvd det før så er det et meningsløst eksperiment å ta det i forkant av en tale.

Og du fortsetter å ta feil. Hvorfor skriver du om ting du ikke kan? For det første sier jeg på ingen måte at cola=ritalin i opplevelse. Det jeg sier er at slike stimulerende stoffene påvirker de samme signalsubstansene i hjernen. Dette gjør at de får sammenlignbare effekter - så som øket puls, oppmerksomhet, våkenhet, libido, oppstemthet/eufori og absolutt også selvtillit/selvfølelse. Foruten andre, mer uønskede virkninger. Akkurat hvordan dette arter seg, hvor lenge det varer og hvordan det hele er «balansert» er forskjellig fra stoff til stoff og til en viss grad fra person til person. Det jeg sier er at av de andre, vanlige, stimulerende midlene, så er Ritalin mest lik kokain i virkningsmekanisme/virkmåte. Det er ikke noe å diskutere. Det finnes et utall av referanser på dette om du søker, men du kan jo begynne her: http://learn.genetics.utah.edu/conte...ction/ritalin/). Kort oppsummert: Molekylene ser ganske like ut (og siden du tar alt bokstavlig, nei ikke som i 100% like), de har lignende virkningsmekanisme, sammelignbare virkninger og interessant nok viser studier at voksne som slutter med Ritalin gjerne havner på kokain (mer enn man skulle forvente, altså overrepresentert) når de evt senere begynner med illegale rusmidler. Fordi det ligner på mange måter. Og ja, jeg har prøvd begge delene, og ja jeg opplever dem veldig forskjellig (Ritalin er rottegift i mine øyne (nei, jeg mener ikke rottegift bokstavlig)) - men ser også likhetene.