Tråd: Baneheiasaken
View Single Post
Trådstarter
235
Så flott å se mange gode velbegrunnede meninger! Er enig med dere som fordømmer Kristiansen for det han har gjort. Mennesker som forgriper seg mot barn fortjener ikke sympati. Men de fortjener heller ikke å sone for noe de ikke har gjort.

Jeg håper ikke påtalemyndighetene løslater han direkte, og tror de velger å kjøre ny rettssak. Uansett om man tror han er skyldig i baneheiadrapene eller ei, vil det være svært nyttig å få en endelig avklaring her. Jeg håper bare at det blir lite rom for tvil uansett hvilken slutning dommerne lander på.

Som sagt, jeg tar fullstendig avstand for det Kristiansen har gjort og innrømt, men for samfunnets del mener jeg han må få sin sjanse når han har sonet sin straff. Såvidt jeg har forstått ble han dømt for de overgrepene han innrømmet i tillegg til drapene i Baneheia og har således sonet for førstnevnte sak.

Men en annen ting; Dersom Kristiansen blir frifunnet, vil det få noen konsekvenser for Jan Helge? Han vil jo da ha vært arkitekten bak det hele, og i tillegg avgitt falsk forklaring? Som tiltalt har man lov til å lyve i retten, men nå som han kun får status som vitne er han nødt til å snakke sant.

Spennende blir det hvertfall - i mangel av et bedre ord.