View Single Post
Hehe, spørsmålet kunne komme fra meg. Bor selv i et hus på 274/173m2 på 2 etg + kjeller. Har vedovn samt varmepumpe i stua.
IVT pumpa fra 2012 er kanskje ikke helt top lengre? Service har jeg ikke tatt - lønner det seg? Gjør de ordenlig jobb å sjekker gassen?

Ellers så har jeg ikke varme hverken i 2etg hvor jeg sjelden er og heller ikke i rå-kjellern min der pleier det å være 6-8 grader nå som det er -11 grader i kuldestedet her. Opp er det vel ca samme - yes it is 9 grader der (har SONOFF WIFI SWITCH der med tempføler som kan leses/styres via APP
Det blir kanskje litt kaldtrekk på gulvet med varmepumpe, men de er ihvertfall mere energieffektive en panelovn.
Vedovn er vel heller ikke dumt med de strømpriser vi har nå - og den er jo deilig varm om du sitter forran.

Varme i kjellern ... eneste jeg tenker på er hvordan er luftfuktigheten der hos deg?
Jeg har 60-70% der nå og det er nok i fuktigste laget. Vuderte luftavfukter.
Også i 2.etg - er kanskje ikke så bra med så lav temperatur siden frysepunktet utsiden/inne kommer mer å mer inn i husveggen.

Hvorfor leier du ikke ut igjen - er jo penger rett i lommeboka? Eller var kjellerleilighet ikke helt etter boka?

Tror heller ikke det er økonomisk å varme opp kjellern. Selv om det er 16 grader vil det føles gulvkald.
Beste løsningen er nok varmekabler i hele etagen du oppholder deg. Det er deilig (har det oxo bare på badet
Vet om en familie som kjøpte rekkehus i Oslo og det første de gjorde var gulvvarme (elektrisk) i hele huset. Dyrt men smart tror jeg.