View Single Post
Sitat av Yalla Vis innlegg
Har du erfaring med dette eller har du bare "en venn" som er notorisk svindler?

Summen spiller liten rolle her. NAV er blitt mye hardere på dette og de fleste blir i tillegg til å måtte tilbakebetale politianmeldt. Sjansen for å bli tatt er stor selv om du ikke melder deg. Lønnslipper er digitale i dag, det er lekende lett for de å spore og du kan få krav flere år i etterkant. At vennen din ikke er av de skarpeste bør ikke sette fast andre som ønsker å gjøre ting annerledes.

Dette er IKKE noe du snakker deg ut av. Jeg har prøvd, jeg kom i tiltak og fikk dobbelt betalt. Jeg gjorde som jeg fikk beskjed om av saksbehandler, ingen forståelse der gitt. Det er bare å betale.

Meldekortet er ene og alene ditt ansvar å fylle ut riktig. Dette står tydelig på veiledning til meldekort og min erfaring er at det ikke finnes rom for skjønn her.
Vis hele sitatet...
Stått opp på feil fot idag eller? Jeg burde kanskje understreket enda klarere at jeg kun gir TIPS og ikke en fasit. Trodde det var åpenbart.

Aner du hvor mange som ikke blir tatt? De har ikke kapasitet til å sjekke alle. Det er hovedsakelig de som har mottatt større mengder stønad eller har en dokumentert høy inntekt som har høyest sannsynlighet for å bli tatt. I tillegg til folk som angir seg selv...

Man tar selvsagt en risiko ved å ikke melde seg, men at du sier at det ikke går an å snakke seg ut av saken er helt feil.
Og ja, kjenner folk som har sluppet unna med å bare måtte betale tilbake beløp som 50-80k. Stor fordel om du går på et lokalt kontor hvor folk kjenner deg godt.

De som virkelig svindler nav blir ikke tatt. De jobber svart og er ikke dumme nok til å ha inntekt som kan dokumenteres.