View Single Post
Sitat av caperno Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Må bare kommentere Mina Gerardsen på 39:18

Hun har 3 grunner for å beholde forbudet mot cannabis.

De er følgende:
1. Tilgjengelighet. Hun mener tilgjengelighet øker forbruk.
Mitt svar: Hvis du tenker at økt forbruk gir økt helserisiko, og derfor ønsker forbud, mener jeg at du ikke har sett flere sider ved dette punktet. Det vises jo til rapporter der steder hvor cannabis har blitt legalisert/avkriminalisert/regulert har hatt en nedgang i alkoholbruk. I tillegg ville også regulert cannabissalg gi et mye mer kontrollert produkt. Man kan gro cannabis med forskjellige THC-nivåer (Tilnærmet alkoholprosent i vin etc.). Dette er også med på å minske de potensielle psykiske risikoene ved bruk av cannabis , samtidig som de opplyser og forsikrer brukeren om at produktet er så trygt og rent som mulig. Jeg mener derfor at et eventuelt økt forbruk ikke nødvendigvis betyr økt helserisiko.

2. Staten og loven skal fremstå som "rollemodeller", og ikke vise et mer liberalt syn på det.
Mitt svar: Jeg tenker at kan man akseptere alkohol kan man akseptere cannabis også. Det viser i så fall bare en mer realistisk og opplyst holdning til dette. Nå prater vi selvsagt om synet på hva voksne har lov til, ikke barn. Som rollemodeller for barn og unge må vi absolutt jobbe for å hindre unge i å ruse seg. Enten det er alkohol eller cannabis eller det som verre er. Men dersom vi skal si at er man 18 kan man fritt drikke alkohol, bør det også være en aldersgrense for cannabis. Per i dag tvinges alle brukere av cannabis inn i kriminelle miljøer for å kjøpe gresset, eller tvinges til å selv bli kriminell hvis man planter til eget bruk. Hvor gode rollemodeller er vi når vi presser naboens sønn/datter i disse miljøene, selv om han eller henne skal kjøpe for normal bruk.

3. "Hvis man fjerner forbudet, fjerner man også det mandatet forbudet har til å gripe inn når man ser at det holder på å gå galt"
Mitt svar: Forbudet skal jo på ingen måte fungere som et mandat for å luke ut stoners. Når man er inne på at ting begynner å gå galt, er man også gått over på misbruk. Da må jeg poengtere igjen. Hvordan hindre unge i å komme inn i tyngre miljøer? En regulering av cannabis er kanskje løsningen. Uansett er dette argumentet helt latterlig, da cannabismisbruk burde blitt håndtert og luket ut på samme måte som alkoholmisbrukere blir håndtert og luket ut. Her er det altså store ressurser politiet ville spart, og staten ville fått store inntekter (som i tillegg blir tatt fra kriminelle miljøer) å bruke på rusomsorg, forskning og forebygging.
Sist endret av Balloo; 18. januar 2015 kl. 03:51.