View Single Post
Alle rusmidler bør legaliseres i en eller annen form. Hovedargumentet her, er å frigjøre politiressurser, ta en ekstremt stor inntektskilde fra organisert kriminalitet (Narkotika er verdens 3. største økonomiske marked etter olje og våpen), samt å gi individet frihet til å velge sitt liv. I tillegg kan terapeutisk bruk knyttes til enkelte rusmidler (Cannabis, LSD, MDMA mm.), og all forskning tilsier at disse er tilsvarende eller mer effektive enn konvensjonelle medikamenter. Videre er det viktig å trekke fram hva som er akseptabelt for medisiner i dagens marked (antall dødsfall, bivirikninger, avhengighet etc.), kontra illegale alternativer.

Rusmidler mindre skadelige enn eller tilsvarende alkohol selges på polet, hver med sin spesifikke regulering i mengde, aldersgrense og eventuelt kompetanse-bevis (kan også innføres for alkohol over 22%). Stoffer tyngre enn alkohol selges på blå resept på apotek til avhengige, som må hente sine doser daglig, ferdig dosert. Hver gang en dose deles ut, gis det tilbud om avvendingsplass på dagen.

For å rangere stoffers tyngde, finner jeg det rasjonelt å benytte seg av den personlige skalaen David Nutt lanserte i The Lancet for noen år siden. Der står alkohol som det fjerde mest skadelige for individet, på omtrent samme punkt som kokain og amfetaminer, mens metamfetamin, heroin og crack ligger høyere.

Argumenter som for all del ikke bør benyttes, er følgende (disse er særlig knyttet til cannabis):
1. Cannabis er ufarlig.
Dette er omtrent like lite sant som påstander om at det er dødelig. Cannabis er noe vanedannende (om enn ikke fysisk avhengighetsskapende), og fører på langsikt til økt angst og depresjon. Avarter med høy prosent THC kan også fremskynde utbrudd av psykose. Bruk i stedet argumentet om at cannabis er skadeligere i sin illegale form enn det ville vært legalt.

2. Cannabis er naturlig.
Jada. Men det er hvit fluesopp også. For ikke å nevne råolje, uran og pilgiftsfrosker. De fleste naturlige substanser kan og vil drepe deg om du forsøker å fortære dem. Dette argumentet mister med det all sin rasjonalitet. Bruk heller argumentet om at cannabis har blitt brukt av forskjellige kulturer i tusenvis av år, og at alt peker på at fornuftig bruk er relativt trygt sammenliknet med både lovlige rusmidler og legemidler.

3. Jeg har rett til å gjøre hva jeg vil med kroppen min.
Nei, det har du ikke. I Norge har du ikke retten til å gå til grunne, og selvmord er fortsatt illegalt. Det samme gjelder rusmidler. Det du i stedet kan trekke fram, er at du BØR ha rett til å velge å bruke tryggere alternativer til alkohol og tobakk, som er langt mer skadelige (kan lett bevises statistisk).

Videre anbefaler jeg å melde seg inn i Foreningen for Human Narkotikapolitikk, og å følge med på hva Arild Knudsen driver med. Han har mange gode poeng. I tillegg kommer både Thorvald Stoltenberg, og Jonas Gahr Støres sønn, Magnus Slagsvold Støre, med noen gode innspill i debatten i ny og ne.