View Single Post
Om der er snakk om nybil så tror jeg Kia Niro er vanskelig å komme utenom. Spesielt når du nevner forbruk som en viktig faktor. Er han av typen som gidder å lade så blir han i praksis ikke å bruke bensin til daglig. Forutsatt at «korte turer i hverdagen» ikke er over 3-5 mil.

Ellers liker jeg Skoda Karoq godt, men det er en dyrere bil og automatgir må nok ofres om du skal få den greit utstyrt til under 370 000. I andre enden av skalaen så har man Dacia Duster som man får greit utstyrt med manuelt gir og 4x4 til under 300 000,- eller med forhjulstrekk og automatgir til 250 000,-. Mulig det ikke blir helt i hans gate, men jeg synes det er en spennende bil fordi den er såvidt enkel. Jeg har Audi A3 e-tron nå som bruker lite bensin, er fantastisk god å kjøre, nydelig interiør og alt det der, men sitter konstant med en litt uggen følelse om at det er så mye elektronikk at et eller annet må jo ryke snart. Gjerne når det passer som dårligst. Og hadde jeg kjøpt en bil som var 100 000 kroner billigere (eller 50 000 for den saks skyld) så hadde jeg vel hatt penger til drivstoff i 5-10 år uansett ... For akkurat Duster så er det viktig å være oppmerksom på at 2018-modellen var en solid forbedring.

Problemet med alle disse litt mindre crossoverene er at det er små bagasjerom i dem stort sett over hele linja. De ligger vel stort sett på litt over 400 liter, kanskje bare 50 liter mer enn en standard Golf. Sjekk spesielt Niro da jeg er usikker på hvor batteriene er plassert i denne. Så det kommer litt an på hva du legger i god plass. Skal du ha det jeg kaller god plass, så er de beste kjøpene stasjonsvogn. Du får en fin Skoda Octavia i den prisklassen, men man sitter jo lavere - om ikke akkurat lavt. Det finnes også en «Scout»-versjon som er noe høyere, men da begynner muligens budsjettet å sprekke. Ellers har du Renault Megane Sports Tourer som har nesten 600L bagasjerom og en dose fransk komfort til godt innenfor budsjettet. Den liker jeg ganske så godt. Av en eller annen grunn så slo det meg at det jo måtte passe ypperlig til en 70 år gammel herremann med ønske om komfort og god bagasjeplass. Å sitte spesielt høyt ryker jo, men det er jo ikke akkurat en sportsbil heller.