View Single Post
Andreas
Zylla's Avatar
Trådstarter
19
Reversering og analysering kan være veldig tid-krevende, og kan ta lang tid å lære seg. Men det finnes mange gode bøker, og nettsider man kan lese.
Craig Heffner (devttys0) har skrevet mange gode innlegg, og programmer som jeg bruker daglig.
Èn bok som jeg anbefaler er: IDA Pro Book

Det kan være mye vanskelig stoff, spesielt når det kommer til programmering med lavnivåspråk (assembly).
Hvis du vil lære deg assembly anbefaler jeg å starte med et høynivåspråk som: C, for å så dissekere din egen kode for å forstå "hvordan" koden din kjøres på din maskin.

Du kan også kjøpe deg div. hardware som f.eks en USB->TTL-kabel, en JTAG-programmerer, og en SPI-programmerer.
Eller slå på stortromma med en BusPirate, som du kan benytte til alle disse tingene, og mer.
Disse bruker jeg ofte for å kommunisere med utstyret/routeren, eller for å lese/skrive firmwaren direkte på chippen.
Du kan også kjøpe deg en Arduino for å lære deg litt hardware og software-modding.

F.eks brukte jeg en CH341A SPI/IIC-programmerer til å dumpe BIOS på laptopen min. Redigerte BIOS med IDA, for å så overskrive den gamle. (Jeg fjernet en funksjon som bare tillot meg å bruke spesifikke wifi-kort på PC'n som tilhørte produsenten.)
Har man en slik kan man lese/skrive firmwaren så mange ganger man vil, og minimerer risokoen for å 'bricke' utstyret.
Sist endret av Zylla; 27. mai 2016 kl. 11:11.