View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hvem er "folk"? Ganske mange av oss er faktisk rasjonelle nok til å akseptere det uunngåelige og er villige til å ta konsekvensene av det. Jeg ofrer gladelig litt velstand for å overleve.
Vis hele sitatet...
Når jeg sier "folk" så tenker jeg flertallet av oss, får et inntrykk av det er en utrolig liten antall av jordens befolkning som faktisk tar til seg hva som skjer. Og du er nok i mindretall om å være villig til å ofre velstand for å overleve. Potensielle konsekvenser ved å skru av oljekranen nå vil være ekstrem inflasjon, økt bruk av oljefondet, utflytting, og arbeidsledighet, noe som vil si reduserte inntekter, økte utgifter, og etterhvert til kutt i offentlige goder. Med mindre vi klarer å erstatte denne næringen med noe bærekraftig. Finnes flere eksempler på bedrifter i dag som klarer å være karbonnøytral.


Bare se på USA som styres av en tulling som ikke tror på menneskeskapte klimaendringer, og han er støttet av omtrent 50% av befolkningen og er favoritt av mange til å bli sittende i 4 år til. Og så har du Brasil og Australia, som begge har hatt alvorlige klimakriser det siste året, allikevel styres begge landene av en myndighet som ikke tar klimaet på alvor.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Too little, too late. Det toget har gått. Vi er alle i samme båt, og skuta heter Titanic. Det hadde sikkert vært lurt å styre unna det isfellet, men nå har dessverre skroget revna. Det hadde vært dritkult å sette ny rekord over atlanteren, men dessverre er skuta i ferd med å gå ned, så nå bør vi heller prioritetre å få flest mulig ned i livbåtene før det er for sent.
Vis hele sitatet...
Sier ikke at du tar feil, problemet er at du må få nesten 8 milliarder mennesker med på å stoppe skuta, noe som jeg dessverre ikke ser på som realistisk. Derfor tror jeg den beste løsningen er å finne alternativer, selv om det kanskje bare senker hastigheten...

Bare se på grafen nedenfor, norskekronen til venstre og oljeprisen til høyre. Vi er alt for avhengig av den ene tingen vi må kvitte oss med.


Sitat av theunknown12 Vis innlegg
Så spørsmålet er: Hva er løsningene på eksisterende produkter som vi vil nå fase ut ?
Vis hele sitatet...
Vi har jo allerede begynt å fase ut fossilbiler med elektriske biler.

Tror en av de viktigste påvirkningene vi har som forbrukere er å vise at vi vil gjerne ha miljøvennlige alternativer, uansett om vi må tvinges til å tenke slik gjennom priskutt på miljøvennlige alternativ (eks. elbiler). Ved å velge miljøvennlige og nullutslippprodukter, gir vi et intensiv til regjeringen og bedrifter til å fortsette å produsere gi avgiftskutt på slike varer.

I tillegg må overforbruket vårt slutte, Norge ligger i toppen når det gjelder Co2 per innbygger. F.eks Kjøp heller en jakke som varer i noen år, i stedet for å kjøpe en billig en gang i året som er laget av barnearbeidere i Bangladesh og trenger vi ny telefon en gang i året?
Sist endret av HuskaIkke; 13. februar 2020 kl. 01:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.