View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Nei.
Ikke fordi vi går tom for olje, men fordi det ikke kommer til å være folk igjen til å hente den ut. Vi er i ferd med å ta livet av oss selv som art.

Det økonomiske systemet vårt har skapt den verden vi lever i, men det kommer også til å bli vår undergang om vi ikke endrer det. Dere som snakker om hvor viktig den økonomiske veksten er ser ikke ut til å ta dette enkle faktum inn over dere. Tvert imot, så ser man normalt at miljøbevegelsen avvises som virkelighetsfjerne drømmere uten bakkekontakt, som foreslår løsninger som bare ikke kan funke fordi hele samfunnet vil kollapse. Well guess what! En samfunnskollaps kan vi overleve. Total kollaps i globale økosystemer? Not so much.
Vis hele sitatet...
Er ikke uenig i at noe må gjøres, men hvis den eneste løsningen er gjennom en "økonomisk kollaps", så har jeg ingen tro på at det er gjennomførbart. Og selv om Norge blir et nullutslippsland så vil det allikevel bare påvirke 0,12% av verdens utslipp, og man må få med seg alle de største utslippslandene for at det skal kunne redde kloden, og det kommer aldri til å skje hvis den eneste løsningen er en samfunnskollaps.

Man må få med seg både befolkningen og politikerne på å kjøre økonomien i grus for å redde miljøet, folk er for egoistiske og det er for mye penger på spill for at det blir å skje.

Jeg har troen på en form for planlagt avvikling, slik at man både beholder jobber, at økonomien består og at man slipper en fullstendig kronekollaps. Men det virker ikke som om noen av dagens partier har noen annen plan en enten "fullstendig avvikling uten plan for hvor man skal hente jobber og penger fra" eller høyresidens "vi skal utrede, og så får vi se hva som skjer". Hadde Norge kunne vist verden at både gikk å "tjene penger", samtidig som at man var nullutslipps tror jeg det ville vært en mye bedre påvirkning på andre land enn at Norge "går i grus".