View Single Post
Godt med smør
482
Mener at hjernen ikke er ferdig utviklet før 25, men personen som prøver psykadelika eller hasj, blir ikke sett ned på, eller advart like mye, er det fordi etter du er 18 er du myndig? når du er 20 har du vært det i to år? det er mye eldre enn 16, det ser jeg. Men argumentet om at hjernen ikke er ferdig utviklet er jo like gyldig da.

Ser jo at folk som har fylt 20 bruker det argumentet jevnt og trutt. Men fakta er at skal vi gå etter boka er det vel bare og vente til etter 25, fortsatt bedre føre var enn etter snar selv ved 24?

"De ulike delene av hjernen utvikler seg til forskjellig tid og evnen til å planlegge, resonnere, tenke logisk og hemme impulser er faktisk ikke modnet ferdig før ved 25 års alder."

http://www.nrk.no/programmer/tv/schr...katt/1.6395702

artikkellen handler riktig nok om ungdom i trafikken så resten er ikke relevant, men den setningen der er vel mulig og trekke paraleller mellom?

Greit, er du 16 er ikke hjernen ferdig utviklet, men da skal heller ikke en person som har begynt med rusmidler i en alder av 20 moralisere noen etter boka er det feil.

Men som sagt tror jeg ikke det finnes noen oppskrift på når det er rett og ikke, for de aller aller fleste er 16 gale, for noen er 20 gale. Enkelte er det aldri rett og bruke rusmidler. Jeg tror på å minimalisere riskene og gjøre de neglisjebare.
Sist endret av Apeloff; 13. mars 2009 kl. 17:09.