View Single Post
Moonshiner
Skogsnisse's Avatar
Trådstarter
30
50 liter sats.. tja, rundt 4- 4,5 liter sterk-og-nitti da. Kan sikkert komme opp mot 5, men er litt hard i cutsene mine. Orker ikke sånn 90-talls hjemmebrent. Der tror jeg heads og tails og alt gikk i samme dunken. Pføy.
Og jeg prøver å begrense sukkeret til maks 6 kg/25liter. Har lært at gjæren stresser om man hiver i 8 kg, som turbogjæren foreslår. Og stresset gjær lager mer avfallsstoffer som setter dårlig smak.

50 liter sterk sats i plastisen.. mener å huske jeg kunne ta ut 5-6 liter av en 25 liter. Så 10-12 liter 40% kanskje? I plastisen er det jo om å gjøre å ha sterkest mulig sats.

Sitat av Munted Artist Vis innlegg
sikker på man trenger tilsette vann a?
gjorde det i starten, men så slo det meg at det er jo div mineraler osv i vannet som jeg koker ned og tetter kullet med, og at det som har gått gjennom kullet har jo fordampa ved +-50 grader, så bør jo bli borte over tid varmere enn det.

bare en teori jeg har og kullet mister all lukt etter god tid sånn, men vet ikke.. hva tenker andre om dette?
Vis hele sitatet...
Nei, sikker er jeg ikke. Bare ble tipsa om å gjøre det sånn, og det funka. Men ble litt lei av alt mekket etterhvert.. ned-opp-filter der bunnen gikk ut, og koplinger som ikke holdt tett. Alt plastsprit-søl kunne jo fått en garvet alkoholiker til å strigråte..
Sist endret av Skogsnisse; 5. november 2019 kl. 09:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.