View Single Post
Jeg lurer på hvordan etikkstudenter, professorer, psykologer, jurister og de som jobber med straffeutmåling kartlegger dette her? Skulle jeg likt å vite.

Jeg har i hvert fall kommet så langt at jeg tenker at hvis vi som kollektiv enhet synker til nivået til morderen, så er vi ikke på noe høyere nivå enn morderen. Hvis vi godtar dødsstraff, så har vi alle litt morder i oss.

Det er alltid en mengde grunner til at noen begår mord. Jeg mener at ved ethvert mord og unaturlig dødsfall, så burde vi jobbe enda hardere for å prøve å forstå hvorfor, så vi som kollektiv enhet kan bli litt mer intelligent, og legge til rette i fremtiden for at det ikke skjer igjen.

Det er vel derfor man vil ta gærninger som ABB og sånne i live, så man kan studere dem og finne ut hva som gikk galt, for å fange opp lignende personligheter på et tidligere tidspunkt. Da har du igjen den etiske problemstillingen om at de tar opp samfunnets ressurser, og at de i noen tilfeller kanskje får innfridd sine ønsker om oppmerksomhet, men dét mener jeg er en liten pris å betale for å kanskje hindre drap i fremtiden.

Veldig mange nyanser i dette her. Men det bunner ut i psykologi.
Sist endret av Nature Spirit; 17. august 2019 kl. 03:56.