View Single Post
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Man kan ikke drepe noen fordi de hater sitt samfunn. Jeg mener det bør råde tankefrihet på alle vis. Hvis man dog utøver fiendtlige handlinger som overskrider en viss grense, da har man vist hvor man står hen på en måte som ikke kan trekkes tilbake.
Vis hele sitatet...
Hva med handlingene som resulterte i 2008-krisa? Er ikke disse fiendtlige nok mot samfunnet? Velg gjerne ditt favoritteksempel på økonomiske/politiske handlinger som ikke er «drepe/voldta med egne hender». Eller tenker du at disse går under landsforræderi?

"In some philosophical frameworks where natural and good are clearly defined within a specific context, the appeal to nature might be valid and cogent."
Vis hele sitatet...
At du siterer denne fra Wikipedia betyr ikke at du har vist at du bruker et slikt rammeverk

Hvis noen hadde drept din datter, ville det være naturlig for deg å ville hevne deg på en voldelig måte. Jeg ville endog si at du var syk om du ikke følte dette behovet. Hvis du skulle hevne deg, ville vi vært tilbake til hevnsamfunnet hvor man aldri ble ferdig med blodsutgytelsene. Derfor mener jeg at staten bør hevne seg på dine vegne.
Vis hele sitatet...
- Hvor lenge ville det vært naturlig for meg?
- Hva med andre ting som ville vært naturlig for meg, som å prøve å forstå hvorfor det skjedde?
- Hva om jeg har denne sykdommen? Skal straffen endres? Hva om noen andre som stod henne nær ikke hadde denne sykdommen?
- En hel del familier til mordofre, der gjerningspersonen risikerer dødsstraff, er mot dødsstraff. Hva med dem?
- «Hevnsamfunnet» virker som en ypperlig betegnelse for et samfunn som hevner seg på vegne av sine medlemmer
- Du har fortsatt ikke svart på hvorfor staten skal falle for appeal to nature.

Med det får du den oppreisningen du har et instinktivt behov for, og staten får beskyttet seg mot en fiende.

Tanken er at vedkommende som får dødsstraff har vist seg å være, og derfor er, en aktiv trussel mot både staten og dets innbyggere.
Vis hele sitatet...
Nei. Jeg får ikke den oppreisningen jeg har behov for. En oppreisning ville vært en bokstavelig en av min nå døde hypotetiske datter.

Ikke nok et mord, med nok en familie som blir frarøvet et medlem.

Og «aktiv trussel»? I varetekt?

For landsforræderi virker det forøvrig som om t.d. utvisning hadde vært en mye greiere løsning. «Drep! Drep! Drep!» er en enkel hammer, og hovedtema i denne tråden, men det finnes ikke bare spiker her i verden