View Single Post
Så hvilket prinsipp mener du bør råde her?

«Fiendtlighet mot samfunnet»?

Ser ut til å bli enkel matte om man sier «Hvis [Antifiendtlighet mot samfunnet] minus [landsforræderi/mord/viss form for voldtekt] > 0: La gjerningspersonen leve likevel»

Og hvorfor skal staten falle for https://en.m.wikipedia.org/wiki/Appeal_to_nature?
Vis hele sitatet...
Man kan ikke drepe noen fordi de hater sitt samfunn. Jeg mener det bør råde tankefrihet på alle vis. Hvis man dog utøver fiendtlige handlinger som overskrider en viss grense, da har man vist hvor man står hen på en måte som ikke kan trekkes tilbake.

"In some philosophical frameworks where natural and good are clearly defined within a specific context, the appeal to nature might be valid and cogent. "

Hvis noen hadde drept din datter, ville det være naturlig for deg å ville hevne deg på en voldelig måte. Jeg ville endog si at du var syk om du ikke følte dette behovet. Hvis du skulle hevne deg, ville vi vært tilbake til hevnsamfunnet hvor man aldri ble ferdig med blodsutgytelsene. Derfor mener jeg at staten bør hevne seg på dine vegne.

Med det får du den oppreisningen du har et instinktivt behov for, og staten får beskyttet seg mot en fiende.

Tanken er at vedkommende som får dødsstraff har vist seg å være, og derfor er, en aktiv trussel mot både staten og dets innbyggere.
Sist endret av Sanjar; 17. august 2019 kl. 00:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.