View Single Post
Sitat av Jonta Vis innlegg
Og så var det denne hevnen igjen. Og spørsmålet om noen som har drept en med stor familie skal få større straff enn noen som har drept en med liten familie. Som jeg mener å ha stilt godt over et halvt tiår siden her, og fortsatt ikke fått noe rimelig svar på.
Vis hele sitatet...
Det er et veldig viktig spørsmål. Verdien til et menneskeliv kan ikke måles ut fra hvor mange som er glad i det.

Sitat av lidran Vis innlegg
Dette blir litt hobbysosiologi, men det er jeg er overbevist om at en av grunnene til at USA opplever så mange drap er det signalet det gir når staten legitimerer drap på den måten dødsstraff gjør. Man trenes fra liten av i å tenke at noen fortjener å dø.
Vis hele sitatet...
Det kan godt tenkes at å dyrke hevn som legitimt motiv for drap på samfunnsnivå kan overføres til individnivå, ja.

I alle fall synes det åpenbart for meg at tanken om at noen bare er onde monstre uten menneskeverd gir lite insentiver til å forebygge og behandle potensielle kandidater til disse handlingene.
Sist endret av *pi; 17. august 2019 kl. 00:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.