View Single Post
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
766
Jeg forstår ikke all er så fordømmende her på freak til en som er misbruker.

Alle her er jo freak av forskjellig karakter, så vi burde jo virkelig vite at man ikke nødvendigvis er en dritt sekk bare fordi man har tatt noen dårlige valg i livet

TS er jo veldig tydelig på at dette er en partner hun ønsker i livet sitt så blir litt skuffet over at alle her skal leke Ricki Lake å fortelle henne hvor fælt livet hennes kommer til å bli.

Personlig tror jeg at alle mennesker kan forandre seg og fortjener og kan oppnå redmeption0(tilgivelse, frigjøring, forløsning) etter sine problemer.

Ja det er en sjanse for at det går galt, men det gjelder alle.

Vi tar vell høyde for at dette er et par som gjør det de kan. Det at hun prøver å ta ansvar som pårørende viser jo at dette er et fornuftig menneske som forstår at pårørende er veldig viktig for rusavhengige når det kommer tilbake fra behandling g.

Det som ofte er problemet til rusavhengige er at imens de er på behandling i Feks 9 mnd forandre de seg veldig mye. Men de pårørende hjemme står fortsatt på samme sted. Det er derfor viktig at de pårørende også tilpasser seg det nye livet uten rus. Det gjør man ikke alene.

Det er ofte pårørende som presser ut den avhengige i tilbakefall etter behandling. Spesielt om de mistenker den avhengige hele tiden og prøver å kontrollere adferden dems.

Når begge parter tar tilfriskningen seriøst og har tydelige grenser har man all grunn til å tro på suksess. Skal man begynne å tvile på at det lykkes kan man like gjerne gi opp med en gang.

Gå all inn viss det er det du ønsker. Støtt han så mye du kan å lær degselv om rollen din som pårørende og kanskje også medavhegig om du synes du faller inn i den kategorien.


Jeg vet om så mange som har l ykkes og lever flotte familieliv. Man ser ofte at foreldre som har slitt med rus og som klarer seg bra ofte er fantastiske foreldre siden de er så engasjerte og gode med barna. Folk som har opplevd vonde ting som barn og klarer å snu det blir ofte fantastiske foreldre siden de vet hvordan de ikke skal behandle barna sine.

Jeg heier virkelig på dere.

Sprekker han så må du stå på grensene dine. Ikke tenk at d er går galt, men ha en plan om det og snakk med han om hva dere skal gjøre om han sprekker.

Har familien din kjennskap til bakgrunnen hans kan det være veldig viktig at han føler de støtter han.

Svigerfsmilien min har lagd masse kvalm pga mine tilbakefall og bakgrunn og det føles forferdelig. De har 0 respekt av meg og jeg hater dem.

Sviger familien til xen støttet meg og det hjalp utrolig mye, men tydeligvis ikke nok.

Har du god kontakt med familien hans kan du jo snakke med dem også å fortelle dem du ønsker å støtte han, men at du setter en grense nå og at de må hente han om han sprekker f. Eks


Vitnig med et nettverk for han med gode venner etter behandling som ikke driver med rus. Prøv å unngå alkohol og kannabis også. Kan fort gjøre ting være.

Er familiene dere venner kan det være fint om begge Svigerfsmilien gjør ting sammen så dere føler dere som en stor familie som passer på hverandre. Det vil føles trygt for dere begge og vil styrke nykter heten. Ting som familie vil sannsynligvis bety mye mer for han nykter. Men familie kan også være veldig sårt når man blir nykter.
. Jeg sleit veldig med min egen familie og gikk flere år før vi fikk et bra forhold. Men må som forholdet er bra er det utrolig deilig. Føler meg heldig og beskyttet av å ha foreldre som støtter og bidrar.

Blir lange meldinger her, men synes det er viktig å få frem begge sider her.

Er ikke sikkert det går galt i det hele tatt. Er dere positive og gjør det dere skal er sjansene gode for å lykkes.

Helt normalt med tilbakefall, men da er grensen viktig så han forstår han må gå hjelp meg en gang.

Jeg ble nykter for 5 år siden. Hadde 3 sprekker.

Deb første på 2 mnd, så en på 3 uker. Og den siste på 4 dager.

En positiv trend og nå føler jeg ikke at jeg skal ha flere. Har ikke lyst. Man må bare være stekt om det skjer.

Det er en sykdom og tilbakefall kan forekomme.

Det er også her tilbakefalltegnene hans blir viktige og at dere lager en strategi og kommunikasjon rundt tilbakefall tegnene hans.

Stor klem. Lykke til og god helg. Han er heldig som har deg, men du er nok også heldig som har han siden du bryr deg så mye om han tenker jeg at han er en god kar