View Single Post
Man kan selvfølgelig spørre seg hvorfor, men det er etter min mening ingen tvil om at legemiddelindustrien frykter en legalisering av cannabis. Hvis de ikke hadde brydd seg, så hadde de ikke lobbiert og brukt så mye penger på å forhindre dette. Selv om det på langt nær gjelder alle selskaper, så har man i USA avdekket flere tilfeller hvor legemiddelselskaper tilbyr bonuser eller rene bestikkelser til de legene som skriver ut deres legemidler. Fentanyl, OxyContin og Vicodin er bare noen eksempler. Dette har ført til at det i USA er svært mange som er avhengige på legemidler, flere enn i noe annet land. Jeg tror ikke vi har grunn til å tro at dette skjer i Norge, men det betyr ikke at disse selskapene alltid driver etisk her hjemme heller. De kan jo nærmest ta hva de vil for legemidlene de leverer og man har jo hatt situasjoner her i Norge hvor det kan være betimelig å spørre de om de har satt pris ut i fra grådighet pga. at vi her har så gode subsidier fra staten. Det har uansett ført til at det også i Norge finnes medisiner som vi ikke tar oss råd til å gi til pasienter. Samtidig så blir det litt vanskelig å kritisere legemiddelselskapene for prisene de setter. De er jo kapitalister de også...

Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Her må du nesten backe opp med kilder om du skal bli tatt seriøst.
Det er en forskjell på medisinsk bruk og røyking for rus, når vi snakker om medisin så snakker vi om små mengder av virkestoff i feks nesespray som ikke gjør deg ruset.
At rusen kan bedre livskvaliteten til enkelte personer tviler jeg ikke på, min egen livskvalitet føltes bedre ut der og da når jeg røyket men det var bare fordi jeg var dopet ingenting annet.

Hvilke sykdommer kan cannabis i form av pot hjelpe mot som ikke de samme virkestoffene i ekstrahert form kan hjelpe mot?
Og hvorfor er pot/hasj bedre enn tilgjengelige medikamenter i de aktuelle sykdomstilfellene?
Vis hele sitatet...
Hvis du tenker på Sativex, så er det flere som har meldt om at de blir ruset på sprayen ved medisinske doser. Hele 20-25% melder om at de opplever ubehag i munnen. De som får Bedrocan medisinsk blir som hovedregel ruset på samme måte som de som ulovlig ruser seg på planten. Det er som du sier en forskjell på å ruse seg og å medisinere seg, men noen ganger så krysser altså dette hverandre, noe som antageligvis er mer synlig med sterkere medikamenter. At man kan bli ruspåvirket av et stoff burde ikke ha så mye å si i vurderingen om medikamentet kan tilbys pasienten hvis andre alternativer også fører til en viss påvirkningsgrad. Ofte så er det jo "rusen" som gir den medisinske effekten.

Entourage-effekten kan forklare hvorfor mange hevder at de får en bedre effekt av å bruke selve planten fremfor å bruke syntetiserte varianter. Det går på at alle kjemikaliene i planten arbeider sammen, og at man ved å syntetisere en eller flere av disse ender opp med et medikament som er mindre effektivt.

Hvorfor cannabismedisin ved noen sykdomstilfeller oppgis å være bedre mot en sykdom enn andre medikamenter er ikke enkelt å svare på. Det stemmer nok ikke alltid heller. Men en forklaring kan kanskje være at den hos mange lindrer bivirkninger fra legemidler, eller erstatter de tyngste medisinene? Selv så har jeg hjulpet et par syke mennesker å ordne seg marijuana. Den ene kvinnen kjenner jeg ikke, så der møtte jeg kun sønnen, men hun var oppi 80-årene om jeg ikke husker feil. Hun hadde bl.a en magesykdom og brukte svært mange medisiner som gjorde at hun ikke orket noe som helst. Etter at hun fikk marijuana, så kom hun seg ut døra for første gang på flere år. Hun trengte da ikke lenger å ta alle de samme medisinene. Selv så stoppet jeg mine epilepsianfall da jeg begynte å røyke forskjellige strains med høyt innhold av både THC og CBD. Det kan jo selvsagt være tilfeldig, jeg har jo ikke akkurat drøftet det med legene, men det gikk altså to år fra mitt første anfall frem til jeg ble medisinert. I mellomtiden hadde jeg 6-7 grand mal anfall som stoppet den dagen jeg røykte min første joint med 'Trainwreck'. Jeg hadde inntil da hovedsaklig røyket hasj, og fikk fremdeles anfall, men da jeg fikk god tilgang på grønt, så var det altså bye bye grand mal.. Nå har jeg gått på medisiner i åtte år og har ikke hatt flere anfall selv om jeg i perioder etter at jeg ble medisinert ikke har brukt cannabis.

Disclaimer: Jeg er ikke lege, så for din egen sikkerhet så burde du ikke prøve å medisinere deg med cannabis på bakgrunn av noe av det jeg skriver.