View Single Post
Lanjelin: Ut i fra hva du skriver, virker det som et meget nyttig kode du har skrevet! Jeg får den dessverre ikke til å fungere på Mac med Mavericks, da det ser slik ut:
http://freak.no/forum/attachment.php?attachmentid=11175&d=1399146214
Jeg antar den hvite boksen nederst egentlig ikke skal være der? Har ingen Windows-maskin i nærheten som jeg kan teste på.


Legger derfor også ut min metode for å laste ned bøker i full kvalitet på, selv om den er nokså rotete og litt tungvind (disclaimer: jeg er kun en hobby-programmerer!). Se vedlegget "nb-download.zip" for filene. Disse må lastes opp på en server som kjører PHP. Videre følger en trinnvis gjennomgang av hvordan man laster ned Hamsuns "Sult".
1) Åpne boka på Nasjonalbiblioteket sine nettsider, og gå til første side du ønsker å laste ned. Høyreklikk deretter og vis bildet. Kopierer bildeadressen.
Ved problemer: sjekk at du har huket av på HTML og ikke på Flash-visning av boka!

2) Åpne index.php på serveren din. Du vil da få opp en dialogboks som spør etter bildeadresse; lim inn adressen her. Scale kan bare stå på 100, siden dette egentlig er en funksjon jeg ikke har giddet å verken fjerne/lage ferdig.
Om du ikke får opp dialogboksen: sjekk at du har Javascript aktivert i nettleseren!

3) Siden du har limt inn, i vårt tilfelle denne, vil nå vises i best mulig kvalitet - boksiden blir lagret på serveren din som "temp.jpg", og blir overskrevet om du limer inn en ny bildeadresse i dialogboksen på index.php. Trykk deretter på lenken hvor det står "(kode)". Du vil da få opp en kodesnutt lignende denne:

Kode

$colrow_file = "col1row2.php";
$x = "1024";
$y = "1024";
$background = imagecreatetruecolor($x*1+1760, $y*2+2880);
$bookid = "2009011604050";
$maxLevel = "5";
$level = "5";
$resX = "1760";
$resY = "2880";
4) Kopier kodesnutten, og åpne loop.php i en tekst-/kodeeditor. Lim den inn mellom "// KODESNUTT: START" og "// KODESNUTT: SLUTT". Ingen vits i å lukke loop.php ennå, du må endre et par ting til.

5) Sjekk nå hva som var sidetallet til den første siden du ville laste ned. OBS: ikke sjekk sidetallet på selve boksida, men den som finnes i URL-adressen - altså: &urn=URN:NBN:no-nb_digibok_2009011604050_XXXX. I vårt eksempel velger jeg 0003 og 0159 som start og slutt. Forside- og bakside-cover bruker et annet system, så velg første og siste "ordentlig" side.

6) Rediger start- og sluttverdi på loopen, slik at det i vårt tilfelle blir slik:

Kode

$loop=3;			// start sidetall
$loop<=159;		// slutt sidetall

// Viktig: ledende null skal ikke være med!
7) Gå til loop.php i din nettleser. Du vil bare se en hvit skjerm, mens nettsiden laster og laster. Om du derimot bruker et FTP-program, som for eksempel FileZilla, vil du se at boksidene én etter én blir lagret i full kvalitet i servermappa "output". Navnene er "0003.jpg", "0004.jpg", osv.
Om du skulle klare å avbryte loop.php mens den laster, kan du bare endre startverdien på loopen ( $loop=XX; ) til det siste filnavnet du har i "output"-mappa.

8) Når du ser at siste side ligger i "output" (i vårt tilfellle "0159.jpg"), kan du kopiere alle bildene over på din maskin. Jeg pleier dog å gjøre dette underveis/eventuelt laste ned boka i etapper, men dette er fordi jeg ikke har så altfor mye ledig plass på serveren min for tida. Når det er gjort, kan du slette alle bildene fra "output"-mappa på serveren.

9) For å laste ned for- og bakside av boka: Åpne forsiden av boka på Nasjonalbiblioteket sine sider, og kopierer bildeadressen. (Sidetallet er som oftest "C1"). Lim inn i dialogboksen på index.php, og last ned bildet som blir generert. Gjør det samme med baksiden av boka (som oftest er sidetallet "C3").

Du skal nå ha fått lastet ned alle sidene. Du kan eventuelt slå de sammen til en pdf, noe jeg pleier å bruke Automator (på Mac) til (guide). Legg da merke til at for-/bakside ikke har samme dimensjoner som resten av bildene; du trenger ikke å beskjære dem slik at de får samme dimensjon som resten av boka, men jeg synes det ser mye penere ut når det er gjort!

Du kan også bruke Automator til å skalere bildene dine, om du vil redusere filstørrelsen (guide). I mine øyne kan man ofte redusere bildestørrelsen en god del uten at lesbarheten blir merkbart dårligere.

Se de første sidene av endelig resultat her (uskalert).
Håper du får det til - bøker til folket! Hvis ikke er det bare å spørre, eller bruke Lanjelin sitt noe mer brukervennlige program.
Sist endret av zorro; 3. mai 2014 kl. 22:44.