Tråd: Liberalisme
View Single Post
Sitat av d3m0t3x Vis innlegg
Vet ikke hvor du ligger på det politiske spekteret, men personlig har ihvertfall jeg mye å klage på. Alt fra høy inntektsskatt, eiendomsskatt, moms, import-avgifter, CO2-avgift, arbeidsgiver-avgiften, alkohol og tobakksavgift som er høyere enn nettoprisen på produktet, formueskatt, dokumentavgift, etc..

Om det ikke er nok med det, lar ikke staten oss frivillig velge alternative leverandører på tjenester som f.eks helsetjenestene, som nevnt tidligere i tråden. Dem driver også monopolvirksomhet på salg av alkohol (4.7%+) og gambling (Norsk-tipping), noe jeg synes ligner en kommunist stat i drift.

Det finnes også utallige andre lovverk som er unyttige og virker i mot sin forstand.
Vis hele sitatet...
Istedenfor å bare liste opp en masse, hva med å gi folk noe å faktisk svare på? Å bare si "jeg liker ikke x det minner meg om kommuniststat" hjelper ikke, så ta opp emnet, finn tall, underbygg at det finnes en bedre måte og så kan man diskutere. Man kan ikke diskutere med noen som bare slenger ut at "masse er galt" uten noe mer informasjon. Det krever en enorm innsats å finne et svar på alt, og jeg tør vedde på at den som sa noe var galt da bare hopper vi dere til neste sak. Det er skitten outsourcing av informasjonssanking, og jeg kan fint svare "jeg liker systemet, det minner meg om idealstat, som ikke er kommunistisk" - men "diskusjonen" er totalt uinteressant da vi bare sitter og snakekr om preferanser, ikke løsninger.