View Single Post
Dette blir synsing ifra min side, men bonden har jo tatt det valget om å hente våpen og skyte, og de sauebøndene jeg kjenner, har ikke hagla stående ved kjøkkenbordet for å si det sånn. Folk flest har våpen låst inne i et skap, som oftest uladet. Klarer ikke å helt å skjønne hvorfor bonden skal bruke tid på å låse ut våpen, finne frem ammunisjon, lade våpenet, og gå ut å rette siktet mot hunden, i hvertfall ikke før han hadde prøvd andre tiltak for å få hunden bort i fra saueflokken. Antagelig har hunden sett sauene, blitt opphisset, og ville leke, og de her som har hund, vet at en opphisset hund som vil leke, ofte ikke er enkel å få kontroll på. Og som nabo av en sauebonde vet jeg at sau som blir skremt og oppskaket, kan bli "uvel" i ettertid av brå aktivitet i en ellers slapp hverdag, som også kan ha vært bondens tanke bak å hente våpen.

Dette er som sagt synsing fra min side, og som nevnt tidligere i tråden burde det uansett vært avfyrt varselskudd først, jeg støtter heller ikke bondens valg om å drepe hunden, selv om han hevder at den har tatt livet av sau tidligere, det blir synsing og kort tenkt fra hans side.