View Single Post
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Vi vet ikke rett og slett er jo svaret som er mest rett å gi her. Men det er jo ingen skade i å ikke vite. Vi kan jo derimot anta at om en planet hvor de riktige kjemiske "hendelsene" har forekommet, som også har eksistertert i noen flere millioner år enn vår planet at det er muligheter for at en intelligent rase har oppstått og hatt et enormt forsprang.
Vis hele sitatet...
Jeg skriver ikke noen plass at det ikke er mulig. Jeg er vil bare vite hvordan noen kan si det er tvilsomt, og ikke trolig tvilsomt f.eks..

Sitat av 0xFF Vis innlegg
Universet vårt er så uendelig stort, og bare i vårt nærmeste «nabolag» så har vi funnet en god del planeter med riktig avstand til en stjerne (solen) som kan være beboelige. Og mange av disse beboelige planetene har eksistert mange milliarder år lengere enn jorden. Så da kan man jo forestille seg hvor mange slike planeter det eksisterer i hele universet vårt, når det finnes hundrevis i vært nærmeste nabolag.

At vår planet er unik og er den eneste planeten i det gigantiske universet vårt, med biologisk liv nekter jeg å tro.

Så påstanden min bygger på at det finnes ganske mange andre planeter som kan være beboelig, og som har eksistert en god del lengere enn oss. Og at sannsynligheten for at det finnes annet liv i universet er tilstedet.
Men som Realist1 påpeker, så er vet vi ingenting om dette, og vi må bare velge om vi vil tro på det.
Vis hele sitatet...
Det finnes flere scenarioer enn at det enten ikke finnes liv andre steder i universet, eller at vi er blant de dummeste. Og om du impliserer at jeg mener at "vår planet er unik og den eneste [planeten med biologisk liv]", så har jeg ikke behov for tillagte meninger.

Planeter som har eksistert i mange milliarder år, har også vært potensielle offer for bl.a. kollisjoner i milliarder av år. Det er ingen automatikk i at gamle planeter har velutviklet, intelligent liv. Det er selvsagt godt mulig, men spørsmålet går altså på hvordan du kan si at det er tvilsomt. For meg så virker det som om du gjetter, mener, og synser - noe som er helt greit da vi(vel, jeg) ikke faktisk vet.

Dessuten har vi kun funnet én planet i riktig avstand til solen. Mars ligger vel innenfor, og Venus ligger helt i grenseland, men jeg tror vi er enige i at det ikke er særlig til intelligent liv på disse planetene.