View Single Post
Jeg leste en artikkel om sikker sletting. Artikkelen påstår at dersom man krypterer en SSD disk vil ikke TRIM-funksjonen fungere, og dermed vil slettet data kunne hentes ut ved en senere anleding dersom man får tilgang til passordet (ved trusler, blackmail, bruteforce el.). Dersom man ikke krypterer disken vil TRIM-funksjonen fjerne slettet data, men man vil ikke lenger ha en sikret harddisk. Dilemma hvis man jobber med sensitivt innhold, eller ønsker å sikre innholdet på maskinen sin.

https://articles.forensicfocus.com/2...-done-about-it

Noen som vet om dette stemmer? Finnes det gode løsninger for å både kryptere en SSD-disk (med operativsystem) og kunne utføre sikker sletting?

Jeg ønsket i utgangspunktet å få i pose og sekk. Jeg har to harddisker, en SSD og en HDD. Operativsystemet (WIN10) kjører på SSD disken og HDD disken brukes til daglig til programmer osv.

Meg bekjent er det lett å sikkert slette innhold på en HDD disk ved bruk av programmer som overskriver dataområdene en eller flere ganger. Ved bruk av SSD-disker fungerer dette ikke på samme måte, dataene blir bare flyttet rundt og kan fortsatt helt eller delvis hentes frem igjen.

Gode råd?