View Single Post
Du som teamleder bør forsøke å tenke ut en bra måte å ta tak i dette på. For jeg ser to store problemer her. Det ene er sjefens manglende respekt hos sine ansatte, når noen bare kan velge å si nei til en direkte ordre fra øverste leder uten konsekvenser så undergraver det samtlige ledere i bedriften. Dette må du ta på tomannhånd med sjefen din. Og forklar at slik det er nå ødelegger bedriften og knekker moralen. Kanskje må dere faktisk gå så langt som at dere først tar et fellesmøte dere dere klargjør at det nå strammes inn - også må dere kanskje sparke den neste ansatte som ikke gjør jobben sin.

Om en ligger 50 kr over tariff så kan en faktisk ikke klage på lønnen sin. Og da vil jo ikke en organsering hjelpe med akkurat lønnen. Det sagt så synes jeg alle bør være medlem i fagforening uansett vilkår og betingelser, i ren solidaritet mot alle de som har elendige fohold på jobb og som blir utnyttet arbeidsgiver

Når det kommer til giftig arbeidsmiljø så er det eneste jeg kommer på som kanskje kan løse dette er at du og toppsjefen tar frem regneark og kalkulator og jobber godt og lenge med å se på hvordan dere kan utvikle bonuser for de ansatte. Feks økt vekst gir x kr. Nedgang i fravær x kr. Null sykefravær et helt år gir x kr. Oppnåelse av måltall for produktivitet x ant kr. Problemet med bonuser er at de gjerne må være av litt størrelse for å virke motiverende. Det betyr at du og sjefen må regne skikkelig nøye på dette. Dere må også både sikre bedriften lønnsomhet, samt lage et ris bak speilet som gjør at dere kan trekke eller utsette bonuser helt ved behov, feks i fallende omsetning, som et ledd i å hindre konkurs etc.

Husk en bonus som virker, den virker for å både bedrift og de ansatte. Da sørger bonusen for at ansatte yter jevnt bra over hele året og som et resultat av det så sikrer det også de ansatte at de faktisk får en del av det økte overskuddet bedriften får som følge at de ansatte har "strammet seg opp". Bonusen må være stor nok til at den virker motiverende men ikke så stor at den hindrer bedriften i å få en sunn økonomi og og bonusen må heller ikke være så store at de hindrer bedriften i å sette av midler til en regnværsdag. Det tjener faktisk alle parter på, både ansatte og bedriften. Og det sikrer fremtidig inntjening. Prestasjonsbonus som feks krone påslag for null sykefravær kan virke kynisk men bedrifter som har et giftig miljø har ofte høyere fravær enn andre i sin bransje...her kan det være penger tjent for bedriften.

Om en jobber på en plass det nødvendigvis må være litt støv og skitt så må en faktisk bare akseptere at det blir en del av hverdagen. Takler man det ikke får man faktisk lete seg annen jobb. Sålenge det er verneutstyr og ingen setter helsen på spill så tenker jeg da må dere som er ledere i bedriften sammen faktisk snu alt det negative til noe positivt. Og kanskje må dere sparke en mann eller to men da vil også folk se og forstå hva som skjer om de ikke har respekt for sjefene.
Sist endret av _abc_; 31. juli 2020 kl. 10:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.