View Single Post
Sitat av JRF Vis innlegg
Jagerflypiloter og spesialsoldater får amfetamin piller på visse oppdrag nettopp for være opplagt og ha god konsentrasjon over lang tid.
Vis hele sitatet...
Tja, når jeg var i militærtjenesten i 94-95. Så var jeg på Andøya fra 16. november 94 til 21. juni 95 på sykesua. Altså jeg var i saniteten. En gang om vinteren der, så kom sykesøstra med en pappeske inn på skiftestua (der vi behandlet pasientene og utførte småkirurgi). Så ble jeg forspurt om å være med å sjekke utløpsdato på amfetaminampuller. Altså dette var flasker utstyrt med nåler, som ble satt i en muskel. Jeg spurte hva dette var til. Det var for flyvere i krig. Altså det er når en skal på lange etteretningsoppdrag, bombeoppdrag eller kampsituasjoner der en ikke har anledning til å sove. Gjerne som varer i flere døgn. Det er slike oppdrag den amfetaminen var til. Altså for å gjøre, at de holdt ut en del timer ekstra. Dette ble ganske så strengt kontrollert. Altså du skriver det nesten, som om dette er noe en deler ut litt nå og da. Dette er kun når positiv effekt langt overskygger de negative. Noe som bare er særtilfeller under en krigssituasjon.