View Single Post
Trådstarter
23
Sitat av Dough Vis innlegg
Jeg mente det aldri som noe formelt vedtak. Men for din egen del vil det fort avklares i det du begynner å skrive din første faktura. Og du vil heller aldri bli mompliktig før du når 50.000 i momspliktig omsetning. Jeg er selv i en bransje som leverer tjenester under samme fritak, åndsverk vs komersielt og det er ikke så vanskelig når du kommer i gang. Begrenset hva konsekvenser det skulle få om en og annen faktura er i gråsonen når 99% er ganske sorthvitt moms eller ikke. Med en gang du blir momspliktig så har du adskillig mye mer regnskap å gjøre så det er ikke noe du nødvendigvis ønsker å starte med fra dag 1.

Da er det heller andre fordeler som nevnt med folketrygden, sykepenger og AAP osv.

Sorry men jeg kjøper ikke at dette er så vanskelig.

Det kan være mange grunner til at "halvparten" er MVA-registrert. Sånn er det også i min bransje. De fleste driver mest innen den momspliktige delen eller den fritatte.
Vis hele sitatet...
Hei!
Takk for innspill og innsikt.

Jeg leste faktisk akkurat den nettsiden du linket til da jeg undersøkte mva.

I kommentarfeltet under ser du en jente som sier at hun oversetter undertekster og dermed skal ta mva av byrået fordi undertekster brukes mot norske kunder. Artikkelforfatteren sier ingenting imot dette.

En annen får beskjed om at hun må ta mva fordi hun skriver kommersielle tekster siktet mot nordmenn for en utenlandsk aktør.

Regnskapsfører jeg har snakket med mener begge disse er feil og at man ikke skal ta mva om byrået du selger til er næringsdrivende og befinner seg i utlandet.

En av tingene jeg gjør er nettopp å oversette undertekster.

Dermed virket dette veldig forvirrende med tanke på hva som egentlig står i artikkelen. Eller?