View Single Post
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Ja, jeg ville absolutt vurdert et aksjeselskap, men primært fordi man oppnår mange rettigheter ved å være ansatt i et selskap i Norge, noe man også blir selv om man også er eneste eier. Folketrygden kommer man seg ikke unna før man har bodd utenlands i ganske mange år, men den store "kickeren" er jo at man har rett på arbeidsavklaringspenger om man plutselig skulle stå uten arbeid, fra dag en.

Jeg har drevet ENK, DA og AS. Det er marginale forskjeller i regelverket (merverdiavgift vil du måtte håndtere uansett) som man må ta høyde for. Ta kontakt med f.eks. Fiken eller TripleTex, de har mange gode partnere som sikkert kan hjelpe deg. Jeg har brukt TripleTex i alle år og har vært veldig fornøyd, spesielt etter at vi fant en regnskapsfører (og revisor) som kunne programvaren. Supporten de har er så god at du kan komme deg unna uten regnskapsfører.

Det vil lønne seg å kunne litt om regnskapsføring uansett om noen andre gjør det for deg. Selv med ekstern regnskapsfører og revisor så er man personlig ansvarlig.