View Single Post
I det siste har jeg merket at det har dukket opp en del spørsmål rundt diverse RCs, så jeg tenkte jeg kunne lage et lite "sammendrag" om de mest populære: 2C-B, 2C-E og 2C-I (ulovlige substanser i Norge og mange andre land). Alle tre er fenetylaminer, og 2C-B av disse kan vel egentlig ikke betraktes som et research chemical lenger, da vi vet ganske mye om substansen. Nevertheless, så er det enklere å skyve disse kjemikaliene inn under samme sjanger, slik at alle vet hva vi snakker om. Mange hevder at disse tre er relativt like i effekt, men de har selvfølgelig sine egne karakteristiske trekk. Jeg tror dòg at det er svært vanskelig å skille mellom disse, men det er ikke temaet her. 2C-B, 2C-E og 2C-I blir ofte solgt som noe annet enn det det faktisk er, og kan være et av stoffene i diverse ecstasy tabletter. Jeg vil legge ekstra stor vekt på akkuratt dette punktet, da det kan få uheldige følger om man forveksler disse stoffene med noe annet. Vi har jo et par tilfeller som har blitt skrevet her på forumet, f.eks Don Vito sin makabre dosering da 2C-I ble solgt som amfetamin. Så vær forsiktig og obs, og sist men ikke minst: Disse er ingen erstatning for MDMA, doseringen som kreves for disse er betydelig lavere enn MDMA sin, for ikke å snakke om amfetamin.


2C-B

2C-B, eller 4-bromo-2,5-dimethoxyphenethylamin er som det sier seg selv en del av 2C-familien, og ble først syntetisert av Alexander Shulgin i 1974. 2C-B er betraktet som både et psykedelisk stoff og et entaktogen (entaktogen er en betegnelse brukt for å klassifisere MDMA og lignende stoffer), og har mange likhetstrekk til MDMA i lave doseringer. 2C-B er et hvitt pulver og forekommer som oftest i tabletter og/eller kapsler. Det blir som regel tatt oralt, men fungerer utmerket nasalt for en kjappere effekt og høyere intensitet. Nasalt inntak krever derimot en mye lavere dose enn hva oralt gjør, så ikke lek macho. Ved lavere dosering, 5-15mg (oralt) kan effektene være mer eller mindre sammenlignbare med MDMA, med ingen eller svært lite hallusinasjoner. Brukere har rapportet følelsen av å være "in touch" med dem selv og deres følelser. Erotiske sensasjoner og følelsen av å være "i ens kropp". Ved høyere doseringer, 15-30mg dukker det opp muligens intense hallusinasjoner og en mer psykedelisk flavour. Objekter i bevegelse etterlater seg tracere, overflater ser ut til å bli dekket med geometriske mønstre. Bølging, pusting, smelting og morphing av objekter og overflater er også vanlig ved disse doseringene. Farger kan dukke opp fra ingensteds. Mange brukerer, inkludert meg selv, hevder at hodet derimot er relativt klart, og har mye mindre av den typiske mind-fucken man får av blandt annet LSD og sopp. Dette stemmer selvfølgelig ikke i alle tilfeller, og det finnes mange som har fått dypere opplevelser av 2C-B.

En 2C-B tur varer som regel i alt fra 3-6 timer, avhengig av dose, inntaksmetode og ja, tilfeldighet. Effektene begynner som regel å vise seg etter omtrent en time etter et oralt inntak, ved nasalt inntak tar det ikke mer enn 5-10 minutter før effektene begynner. Det er dessverre lite informasjon om giftigheten til 2C-B, så overdrevent bruk er ikke anbefalt og forsiktighet burde være en selvfølge. Det er videre ikke forekommet noen dokumenterte dødsfall i forbindelse med 2C-B. I midten av 80-tallet etter at MDMA ble ulovliggjort i USA fungerte det forøvrig som en midlertidig erstatning helt fram til 1994 da 2C-B også ble ulovlig, og i 1999 ble stoffet ulovliggjort i de fleste andre land.

http://www.erowid.org/chemicals/2cb/2cb.shtml
http://leda.lycaeum.org/?ID=136
http://en.wikipedia.org/wiki/2C-B


2C-E

2C-E, eller 2,5-dimethoxy-4-ethylphenethylamine tilhører samme familie som 2C-B, og ble også syntetisert av Alexander Shulgin. 2C-E er aktivt oralt fra 10-25mg, og er på lik linje med 2C-B veldig dose-sensetivt. En nasal dose krever også her en mye lavere dosering enn en oral dose, så tre forsiktig frem. Det er antatt at omtrent halvparten av en oral dosering skal fungere like fint nasalt, om man sammenligner effektene. Flere har rapportert at 2C-E's effekter er veldig lik de andre fenetylaminene, men langt mer intense. Effektene strekker seg tilsammen fra 4-9 timer ved en vanlig dose, og effektene kicker inn fra mellom 20-90 minutter (oralt inntak). Ved nasalt inntak kommer effektene etter 5-10 minutter, og opplevelsen kan vare hakket kortere. Sammenlignet med 2C-B og 2C-I er det større sjanse for at 2C-E kan forårsake sterk synaesthesia. Det har også forekommet mystiske og ego-død opplevelser på 2C-E. Den euforiske følelsen som ofte forekommer ved 2C-B er ved 2C-E blitt beskrevet som "vanskelig", og har dessuten forekommet svært sjeldent. Det er tydelig at denne følelsen ikke er like vanlig med 2C-E som den er med 2C-B. Body loaden på 2C-E anses å være svært ubehagelig, og man føler ofte for å skifte posisjon. Kvalme kan forekomme og er forbundet med body loaden og høye doseringer. Kløe, oppkast, stramming av diverse muskelgrupper og andre ubehagelige kroppslige faktorer kan også oppleves. Alt dette varierer veldig, og noen rapporterer behagelig body load, eller eufori isteden. Som med alle andre stoffer er dette individuelt. Lyd forvrengning kan oppleves ved høye doseringer i form av ekkoing, forskjellig tonehøyde og andre lyder som ikke kommer fra ens omgivelser.

Av mange blir 2C-E ansett som det mest intense og psykedeliske av fenetylaminene, men andre hevder motsatt. Dette kommer antagelig av den svært varierende doseringen folk bruker, da forskjellige kilder rapporterer om forskjellige doser. Videre så er selvfølgelig effekten varierende fra person til person. Det er forøvrig ikke dokumentert noen dødsfall ved 2C-E, men det er generelt lite info rundt stoffets negative virkninger, og forsiktighet burde igjen ved dette stoffet være en selvfølge.

http://www.erowid.org/chemicals/2ce/2ce.shtml
http://leda.lycaeum.org/Chemicals/2C-E.3119.shtml
http://en.wikipedia.org/wiki/2C-E


2C-I

2C-I, eller 2,5-dimethoxy-4-iodophenethylamine er det siste fenetylaminet jeg dekker i dette innlegget. 2C-I ble på lik linje som med 2C-B og 2C-E syntetisert av Alexander Shulgin. 2C-I ble solgt i nederlandske smartshops rundt år 2000, rett etter 2C-B ble bannet. I 2003 ble 2C-I også bannet fra nederland, og salget gikk over til det svarte markedet. 2C-I ble etterhvert solgt som et "club drug" rundt omkring i europa i presset pilleform. 2C-I blir som regel konsumert oralt, men fungerer som med de to forrige fenetylaminene nasalt også. Det har videre blitt rapportert intramuskulær og intravenøs injisering, samt røyking av stoffet. En vanlig oral dose ligger på 10-25mg. 2C-I forekommer som oftes som et hvitt pulver, men også i pressede tabletter. Ved en oral dose viser effektene seg vanligvis opptil en time etter inntak, og strekker seg ut fra 5-12 timer. Effektene 2C-I forårsaker er sammenlignet av mange med dens nære slektning, 2C-B. Det sies derimot at effektene er mer på det mentale plan og mindre sensorisk enn dens fetter. Noen av følelsene har også blitt sammenlignet med MDMA. Det sies at opplevelsen ligner barndommelig lykksalighet, et childhood bliss. Brukere rapporterer en fysisk sterk men ren stimulerende effekt. Ubehag i form av kvalme, oppkast og muskelspenning kan skje, men anses som en mer sjelden effekt. Igjen har ingen dødsfall blitt dokumentert ved 2C-I, men det finnes ingen forskning angående dens giftighet. Jeg anbefaler igjen forsiktighet.

http://en.wikipedia.org/wiki/2C-I
http://www.erowid.org/chemicals/2ci/



Da har jeg dekket kort og greit litt om disse tre stoffene. Som kom igjen under teksten har ingen dødsfall blitt dokumentert ved bruk, men det betyr IKKE at disse er ufarlige. Vi vet foreløpig altfor lite om disse stoffene til å anse dem som direkte trygge, så ekstrem forsiktighet burde vises. Det er rapportert usannsynlig høye doser ved alle tre uten veldig uheldige konsekvenser, men jeg ville holdt meg relativt lavt da vi ikke har peiling på giftigheten og/eller langtidsbivirkningene deres. Videre så skal det nevnes at ingen avhengighet av substansene har blitt notert, verken fysisk eller psykisk.

Noe jeg håper jeg har fått tydelig frem her er at noen av effektene til disse stoffene kan sammenlignes med den gitt av MDMA/knips/whatever you call it, og blir derfor solgt rundt omkring som en erstatning. Som jeg nevnte tidligere, doseringen for disse stoffene er MYE lavere enn ved MDMA, så vær obs på dette om du blir tilbudt noe som skal "ligne" på ecstasy, og som minst er like bra og alt det våset. Jeg anbefaler heller ikke å måle opp doseringene med øyemål, bruk en nøyaktig og pålitelig milligrams vekt! Videre advarer jeg mot at nasalt inntak av disse svir noe inn i helvete, og krever dessuten mye lavere dosering enn en oral dose for å oppnå noenlunde samme effekt. Ikke undervurder disse stoffene, de er ikke noe leketøy og kan gi deg en meget kraftig opplevelse.
Sist endret av mentalmelt; 18. august 2008 kl. 22:47. Grunn: edit by sky